Home » Stiinta » O placă tectonică necunoscută până acum a fost descoperită în Marea Filipinelor. Are o vechime similară cu cea a dinozaurilor

Alin Motogna 08.26.2016
Specialiştii susţin că descoperirea îi va ajuta să reconstituie istoria Mării Filipinelor şi a regiunilor înconjurătoare.

Placa Est-Asiatică a fost identificată de către geologi, folosind imagini create cu ajutorul datelor obţinute din cercetarea cutremurelor. În regiunea în care structura s-a aflat a existat o întindere de apă, până în urmă cu aproximativ 52 de milioane de ani, cu puţin timp după dispariţia dinozaurilor din zonă.

Marea Filipinelor se află la intersecţia plăcilor tectonice ale Pacificului, Indo-Australiană şi Euroasiatică, din care s-a desprins, în urmă cu aproximativ 55 de milioane de ani, Placa Filipinelor. În timpul procesului de separare, Placa Filipinelor a intrat în coliziune cu Placa Est-Asiatică, provocând scufundarea unei părţi din ea în interiorul mantalei Pământului.

Plăcile care au format Placa Est-Asiatică au fost identificate de către oamenii de ştiinţă cu ajutorul tehnicii cunoscute sub numele de tomografie seismică. Cu ajutorul acesteia, specialiştii analizează undele seismice pentru a determina viteza cu care acestea se deplasează în interiorul Pământului.

O echipă de cercetători coordonată de Johnny Wu, geolog la Universitea din Houston, a folosit această metodă pentru a studia Marea Filipinelor. ,,Asia de Est a fost locul în care numeroase plăci tectonice au intrat în coliziune şi au dispărut de la suprafaţa Terrei într-un proces cunoscut sub numele de subducţie. Pentru că informaţiile pe care le căutăm pentru a recrea istoria acestei zone nu mai există la suprafaţa Terrei, procesul este puternic îngreunat”, susţine Wu.

Imaginea Plăcii Est-Asiatice a fost reconstituită prin eliminarea a trei dintre cele 28 de plăci scufundate ce puteau fi puse în legătură cu structuri similare apărute mult mai recent. Regiunea cercetată de geologii americani este cunoscută şi pentru faptul că aici există un număr însemnat de plăci tectonice de dimensiuni mai mici, aşa-numitele ,,microplăci”, însă mişcarea acestora este foarte greu de reconstituit.

Oamenii de ştiinţă susţin că descoperirile pe care le-au făcut îi vor ajuta să îşi facă o imagine mult mai clară asupra istoriei Mării Filipinelor şi a regiunilor înconjurătoare. De asemenea, noul studiu reprezintă un pas înainte în ceea ce priveşte folosirea cu succes a tehnicii de interpretare a informaţiilor obţinute din analizarea cutremurelor.

Sursa: livescience.com

Vă mai recomandăm şi: Specialiştii NASA explică în ce mod presimt animalele cutremurele

Ghid de supravieţuire: Ce este de făcut în cazul unui cutremur?

Unde a avut loc cel mai mare cutremur din lume?