Home » D:News » Lipidele joacă un rol important, necunoscut anterior, în evoluția Parkinsonului

Lipidele joacă un rol important, necunoscut anterior, în evoluția Parkinsonului

Autor: Adrian Popovici 10.21.2020
Lipidele joacă un rol important, necunoscut anterior, în evoluția Parkinsonului
Cercetătorii explică faptul că există o legătură între lipide, inflamație și evoluția maladiei Parkinson. Credit foto: Pixabay

Un studiu realizat de o echipă de la Institutul Spitalul McLean, SUA, a dus la descoperirea unor modificări ale celulelor creierului care implică lipide, inflamații și dezvoltarea bolii Parkinson, notează Medicalxpress.

Studiul nostru subliniază importanța utilizării, depozitării și transportului cooperativ al lipidelor între tipurile de celule cerebrale în cazul bolii Parkinson. Mecanismele implicate în echilibrarea lipidelor celulare, în special a lipidelor neutre, așa cum le-am caracterizat aici, au fost relativ studiate în bolile neurodegenerative „, a explicat dr. Oeystein R. Brekk, prim autor al studiul.

„Cu toate acestea, există deja o bogăție de detalii cu privire la astfel de utilizare a lipidelor celulare și la consecințele variațiilor lipidice în alte organe. De exemplu, știm de rolul pe care îl joacă lipidele în riscul crescut de boli cardiovasculare. La fel ca modelele de boli cardiovasculare, boala Parkinson și modelele noastre de animale induse de lipide indică procesele patologice dependente de lipide din interiorul creierului, ceea ce înseamnă că vedem disregularea lipidelor și neuroinflamarea crescută, mai adaugă acesta.

Rolul lipidelor în cazul neurodegenerării

Dr. Brekk și echipa sau au demonstrat modificări concomitente ale lipidelor în neuronii dopaminergici și celulelor gliale ale creierului învecinate, cum ar fi microgliile și astrocitele din. Mai exact, microgliile și astrocitele au prezentat modele anormale de stocare a lipidelor intracelulare, care au fost corelate semnificativ cu acumularea de lipide în neuronii dopaminergici, cele mai vulnerabile celule cerebrale la procesul bolii.

Conținutul global de trigliceride lipidice a fost legat statistic de un marker de stres inflamator indus de lipide în țesutul cerebral al pacienților cu Parkinson. O celulă cerebrală și o imagine patologică similare au fost identificate într-un model animal experimental care simulează o pierdere de funcție enzimatică legată genetic de boala Parkinson.

„În mod remarcabil, putem modela aceste noi descoperiri în boala Parkinson în contrast cu îmbătrânirea sănătoasă, interacțiunile microgliilor și astrocitelor în regiunile vulnerabile ale creierului, tocmai prin mecanisme care blochează o cale de degradare a lipidelor lizozomale, dovedită a fi un factor de risc puternic pentru dezvoltarea Parkinsonului”, a spus autor principal Dr. Ole Isacson.

„Aceste rezultate susțin ipoteza noastră de inflamație a lipidelor în cauzarea inițierii și progresiei bolii Parkinson și ne pot ajuta să descoperim și să dezvoltăm noi terapii lăsând în urmă gândirea convențională despre patologia acestei boli, care într-o oarecare măsură a fost limitată la neuroni și agregatele proteice”, concluzionează acesta.