Home » D:News » Potrivirea medicamentelor cu ADN-ul reprezintă „noua eră a medicinei”

Potrivirea medicamentelor cu ADN-ul reprezintă „noua eră a medicinei”

Publicat: 30.03.2022
Potrivirea medicamentelor cu ADN-ul reprezintă „noua eră a medicinei”
Credit: Shutterstock

Există tehnologia necesară pentru a începe o nouă eră în medicină prin potrivirea precisă a medicamentelor cu codul genetic al oamenilor, se arată într-un raport important al Societății de Farmacologie Britanică și al Colegiului Regal al Medicilor.

Unele medicamente sunt complet ineficiente sau devin mortale din cauza unor diferențe subtile în modul în care funcționează organismul uman. Societatea de Farmacologie Britanică și Colegiul Regal al Medicilor spun că un test genetic poate prezice cât de bine funcționează medicamentele în organism. Testele ar putea fi disponibile anul viitor.

Codul genetic sau ADN-ul este un manual de instrucțiuni pentru modul în care funcționează organismul ficărui individ. Domeniul care constă în adaptarea medicamentelor la ADN-ul individului este cunoscut sub numele de farmacogenomică.

Acesta ar fi ajutat-o pe Jane Burns, din Liverpool, care a avut o reacție violentă pe piele când a luat un nou medicament pentru epilepsie.

Testele ar putea fi disponibile anul viitor

Ea a fost pusă pe carbamazepină la vârsta de 19 ani, iar două săptămâni mai târziu, i-a apărut o erupție cutanată, iar părinții ei au dus-o la Urgențe când a făcut febră puternică și a început să aibă halucinații. Afecțiunile cutanate au început în dimineața următoare. Jane a declarat pentru BBC: „Îmi amintesc că m-am trezit și eram acoperită de bășici, parcă era ceva desprins dintr-un film de groază, era ca și cum aș fi luat foc”.

Medicamentul pentru epilepsie i-a provocat sindromul Stevens-Johnson, care afectează pielea și care este mult mai probabil să apară la persoanele care se nasc cu mutații specifice în codul genetic. Doamna Burns spune că a fost „extrem, extrem de norocoasă” și a declarat că susține testele farmacogenomice. „Dacă îți salvează viața, atunci este un lucru fantastic”.

Experiența lui Jane poate părea rară, dar profesorul Mark Caulfield, președintele ales al Societății Britanice de Farmacologie, a declarat: „99,5% dintre noi avem cel puțin o modificare în genomul nostru care, dacă dăm peste un medicament greșit, fie nu va funcționa, fie chiar va provoca daune”.

Mai mult de cinci milioane de persoane din Marea Britanie nu obțin nici o ameliorare a durerii cu codeină. Codul lor genetic nu conține instrucțiunile pentru producerea enzimei care descompune codeina în morfină și, fără aceasta, medicamentul este un eșec.

„Dacă îți salvează viața, atunci este un lucru fantastic”

Farmacogenomica este deja utilizată pentru unele medicamente. În trecut, 5-7% dintre oameni aveau o reacție proastă la abacavir, un medicament împotriva HIV, iar unii mureau. Testarea ADN-ului oamenilor înainte de a prescrie medicamentul înseamnă că riscul este acum zero.

Oamenii de știință au analizat cele mai prescrise 100 de medicamente din Marea Britanie. Raportul lor spune că dispunem deja de tehnologia necesară pentru a introduce testele genetice pentru a ghida utilizarea a 40 dintre acestea.

Analiza genetică ar costa aproximativ 100 de lire sterline și ar putea fi efectuată folosind fie o probă de sânge, fie de salivă, potrivit Mediafax.

Inițial, obiectivul este de a efectua testul atunci când este prescris unul dintre cele 40 de medicamente. Pe termen lung, ambiția este de a efectua testul cu mult timp înainte – eventual la naștere, dacă se va continua testarea genetică a nou-născuților, sau ca parte a unui control de rutină la 50 de ani.