Home » Știință » Medicamentele pentru cancer ar putea ținti și tuberculoza. Iată ce arată un studiu

Publicat: 20.03.2022

O legătură neașteptată dintre cele două boli ar putea face ca medicamentele pentru cancer să poată combate și boala bacteriană care ucide peste 1,5 milioane de oameni pe an, conform unui studiu condus de cercetătorii de la Stanford Medicine.

Studiul a constatat că leziunile numite granuloame din plămânii persoanelor cu infecții tuberculoase active sunt pline de proteine cunoscute pentru reducerea răspunsului imunitar al organismului la celulele canceroase sau la infecție, scrie Medical Xpress.

Unele dintre medicamentele pentru cancer vizează aceste proteine imunosupresoare. Deoarece aceste medicamente sunt utilizate pe scară largă la pacienții cu cancer, cercetătorii se așteaptă ca studiile clinice să poată fi lansate rapid pentru a testa dacă pot combate și infecția tuberculoasă.

„Aceasta ar putea fi o schimbare de paradigmă în modul în care oamenii văd tuberculoza, o schimbare cu implicații reale, pragmatice cu privire la modul de a trata această boală”, a spus Mike Angelo, profesor asistent de patologie.

„Studiul nostru sugerează că, dacă nu abordăm prezența acestor proteine imunosupresoare, nu vom obține o activare eficientă a sistemului imunitar pentru a lupta împotriva bacteriilor”, continuă profesorul.

Mike Angelo a condus studiul, care a fost publicat pe 20 ianuarie în Nature Immunology. Studenta absolventă Erin McCaffrey este autorul principal.

O nouă tehnică de imagistică a țesuturilor

Angelo și McCaffrey au folosit o tehnică de imagistică numită MIBI-TOF, care a fost dezvoltată în laboratorul Angelo în 2016. MIBI-TOF folosește un spectrometru de masă și anticorpi special etichetați pentru a urmări locațiile a zeci de proteinele dintr-o mostră de țesut.

Angelo și colegii săi au folosit recent MIBI-TOF pentru a identifica tipul și localizarea celulelor imunitare și canceroase în tumorile de la persoanele cu cancer de sân triplu negativ, informații care pot fi folosite pentru a afla mai multe despre biologia și progresia acestor tipuri de cancer.

Atunci când McCaffrey s-a alăturat laboratorului, Angelo era în căutarea altor boli care ar putea fi studiate folosind această tehnică. „Încercăm să ne concentrăm asupra bolilor umane care se manifestă în țesutul solid și par să fi rămas insolubile terapiilor actuale”, a spus Angelo.

Tuberculoza este una dintre aceste boli. Boala bacteriană afectează milioane de oameni din întreaga lume și este dificil de vindecat chiar și cu o terapie prelungită cu antibiotice. De asemenea, este dificil de studiat în laborator din cauza lipsei de modele animale adecvate. În plus, mostrele conservate de țesut pulmonar uman infectat sunt relativ rare, deoarece boala nu este de obicei tratată prin intervenție chirurgicală.

Un nou instrument de studiu

„Tuberculoza este o povară masivă a sănătății globale. De cele mai multe ori, sistemul imunitar nu are succes în eradicarea bacteriilor, dar nu se știe de ce. Ne-am întrebat dacă aceleași căi moleculare care protejează celulele canceroase de sistemul imunitar ar putea afecta, de asemenea, răspunsul imunitar la bacteriile tuberculozei”, a spus McCaffrey.

Cercetătorii au folosit MIBI-TOF pentru a cartografia locația proteinelor imunosupresoare (aceleași găsite la persoanele cu cancer de sân triplu negativ) în granuloamele din plămâni și alte țesuturi de la 15 persoane cu TBC activă. Rezultatele i-au surprins.

„Am văzut unele dintre cele mai puternice semnale pe care le-am văzut vreodată, chiar și în comparație cu tumorile canceroase. Acest lucru indică prezența aproape universală a proteinelor imunosupresoare cheie în granuloame”, a spus Angelo.

Medicamentele pentru cancer și răspunsul imunitar

În special, cercetătorii au observat niveluri ridicate ale acestor două proteine, PD-L1 și IDO1, care pot suprima răspunsul imunitar la cancer și sunt adesea găsite în țesutul tumoral. Aceste proteine sunt vizate de medicamentele pentru cancer aprobate.

Atunci când McCaffrey și Angelo au studiat probe de sânge recoltate de la peste 1.500 de persoane infectate cu TBC, au descoperit că nivelurile de PD-L1 se corelează cu simptomele clinice. Pacienții cu infecție latentă sau asimptomatică au avut niveluri mai scăzute de PD-L1 în sânge și a fost mai puțin probabil ca aceștia să progreseze la infecție activă decât cei cu niveluri mai mari de PD-L1.

În schimb, pacienții cu infecție activă care au fost considerați vindecați după tratament au prezentat scăderi semnificative ale nivelurilor de PD-L1 din sânge în comparație cu cei care nu erau vindecați.

„Am văzut o creștere a acestor semnale în sânge, ceea ce este tipic reacției imunitare eșuate. Ar putea fi, de asemenea, utilizate pentru a prezice progresia bolii de la boala latentă la cea activă”, a spus Angelo.

Celulele T și medicamentele pentru cancer

Cercetătorii au descoperit că un tip de celulă imunitară din granuloame numită macrofag secretă niveluri ridicate de PD-L1 și IDO1, precum și o proteină numită TGF-beta care, de asemenea, modulează răspunsul imunitar. În plus, au găsit dovezi care sugerează că aceste macrofage împiedică un alt tip de celulă imunitară, celula T, să fie activată pentru a lupta împotriva infecției.

„Acest lucru este diferit de ceea ce vedem în tumorile canceroase, unde celulele T sunt atât de active încât devin epuizate și ineficiente. Aici,se pare că nu au fost niciodată activate. Acest lucru sugerează că PD-L1 și IDO1 ar putea fi jucători majori care împiedică răspunsul imunitar să se declanșeze”, a spus McCaffrey.

Cercetătorii caută căile moleculare implicate în acest răspuns imunitar pentru a înțelege mai bine cum ar putea fi reprogramate pentru a ajuta organismul să elimine bacteriile tuberculozei.

„Teoria predominantă a fost că tuberculoza este o boală provocată de disfuncția celulelor T. Dar acum se pare că asta nu este întreaga poveste. Când este luat la valoarea nominală, acest studiu sugerează că disfuncția macrofagelor ar putea juca un rol de înlocuire care descurajează celulele T să-și facă treaba”, a spus Angelo.

„Dacă este adevărat, aceasta este o țintă total diferită. pentru terapia medicamentoasă, dar partea interesantă este că instrumentele de care avem nevoie pentru a testa această idee sunt deja aprobate pentru utilizare la oameni”, a spus el.

Un nou tip de celule importante pentru puls, găsite în inimă