Home » D:News » Un vulcan subacvatic din largul Santorini ar putea declanșa un tsunami

Un vulcan subacvatic din largul Santorini ar putea declanșa un tsunami

Publicat: 30.01.2023

A fost liniște timp de aproape 400 de ani, dar Kolumbo, un vulcan subacvatic din largul insulei grecești Santorini, nu doarme. O cameră de magmă nedetectată anterior se umple treptat, ceea ce i-a determinat pe cercetători să recomande monitorizarea vulcanului în timp real.

Ultima dată când Kolumbo a erupt, în 1650, a ucis 70 de persoane. Ulterior, populația a crescut, iar turismul din Santorini arată că impactul unei erupții echivalente în prezent ar putea fi mult mai mare.

Kolumbo aparține unei „familii explozive” de vulcani, capabilă să producă o coloană de erupție de zeci de kilometri înălțime. Aceeași familie de vulcani este, de asemenea, pasibilă să declanșeze un tsunami.

O potențială amenințare în largul Santorini

Folosind o nouă tehnică de imagistică, similară cu o ecografie, Kajetan Chrapkiewicz și colegii săi de la Colegiul Imperial din Londra au observat că materialul topit se adună la aproximativ trei kilometri sub vulcan.

Concluziile lor, care sunt publicate în jurnalul Geochemistry, Geophysics and Geosystems, sugerează că, deși o erupție nu este iminentă, vulcanul reprezintă o amenințare reală.

O altă echipă la bordul navei de cercetare Joides Resolution forează sedimentele din jurul Kolumbo pentru a reconstitui istoria erupțiilor din ultimele câteva milioane de ani. Printre alte lucruri, echipa speră să înțeleagă legăturile dintre cutremure și vulcani în această regiune și să investigheze influența schimbării nivelului mării asupra erupțiilor.

Posibilele erupții vor fi monitorizate printr-un observator de pe fundul mării

Pentru Kolumbo, o echipă internațională de oameni de știință a lucrat la înființarea unui observator de pe fundul mării numit Santorini’s Seafloor Vulcanic Observatory sau SANTORY. Odată ce observatorul va fi funcțional, oamenii de știință și experții în domeniul riscurilor vor putea monitoriza posibilele erupții.

Vulcanul Kolumbo este un vulcan subacvatic activ situat la opt kilometri nord-est de insula Santorini, în Marea Egee. Vulcanul formează un con eliptic alungit, cu o lățime de trei kilometri și cu un crater adânc de 500 de metri și lat de 1,5 kilometri, potrivit The Guardian.

Erupția vulcanică submarină Tonga, o erupție record: înălțimea sa a ajuns la 56 de kilometri

Test de cultură generală. Care este singurul lac vulcanic din România?

Dronele care monitorizează vulcani ne-ar putea ajuta să prevestim erupțiile viitoare