Home » Știință » Erupția vulcanică submarină Tonga, o erupție record: înălțimea sa a ajuns la 56 de kilometri

Publicat: 09.11.2022

Cercetătorii au măsurat cu exactitate înălțimea avută de erupția vulcanică submarină Tonga, fenomen ce a avut loc în luna ianuarie a anului curent. Rezultatele confirmă faptul că nivelul erupției este cel mai înalt de acest fel înregistrat vreodată.

Erupția vulcanică subacvatică uriașă din Tonga, care a avut loc la începutul acestui an, s-a dovedit a fi cea mai înaltă coloană de acest fel înregistrată vreodată, potrivit unui nou studiu publicat în revista Science.

Turnul impunător de cenușă, praf și vapori de apă a ajuns la 56 de kilometri deasupra nivelului mării și a fost prima coloană care a ajuns în mezosferă – adică, în al treilea strat al atmosferei terestre, conform Live Science.

Erupția vulcanică submarină Tonga, cea mai puternică explozie de pe Pământ, din ultimii 30 de ani

La 15 ianuarie, vulcanul Hunga Tonga-Hunga Ha’apai, un con submarin aflat la 64 km nord de Tonga, insula principală a Tonga, Tongatapu, a erupt brusc. Explozia a fost cea mai puternică de pe Pământ din ultimele trei decenii, cu o forță echivalentă cu cea a 100 de bombe de la Hiroshima.

Evenimentul energetic a declanșat un tsunami care a ajuns până în Japonia și a generat unde de șoc atmosferice care au făcut ca atmosfera să sune ca un clopot.

O erupție record: Cele mai rapide unde atmosferice și aproape 600.000 de fulgere înregistrate

Erupția colosală a doborât deja o serie de recorduri. Aceasta a generat cele mai rapide unde atmosferice înregistrate vreodată și a declanșat un număr record de 590.000 de fulgere. De asemenea, vulcanul a scuipat mai mulți vapori de apă decât orice altă erupție înregistrată vreodată, ceea ce ar putea slăbi stratul de ozon și ar putea încălzi planeta timp de ani de zile.

Nivelul erupției vulcanice a fost cel mai înalt înregistrat vreodată, atingând o înălțime de 56 de kilometri, conform studiului.

Precedentul deținător al recordului a fost erupția din 1991 a Muntelui Pinatubo din Filipine, care s-a extins la 40 km deasupra nivelului mării în punctul său cel mai înalt. De asemenea, pana Tonga a fost prima care a depășit stratosfera – al doilea strat al atmosferei, care se întinde între 12 și 50 km – și a ajuns în mezosferă, care se întinde între 80 și 80 km.

Erupția vulcanului din Tonga a produs vapori de apă care ar putea încălzi Pământul

Erupția colosală a vulcanului din Tonga, observată din spațiu. Un boom sonic a fost auzit până în Alaska

Gheața antică dezvăluie zeci de erupții vulcanice gigantice. Când ar putea avea loc următoarea?

Vulcanii antici, sursă de apă pentru astronauți pe Lună? Indicii cruciale pentru viitoarele baze lunare