Home » D:News » Fermele solare, „adevărate paradisuri” pentru fauna sălbatică din Australia

Fermele solare, „adevărate paradisuri” pentru fauna sălbatică din Australia

Foto: @Andres Siimon/Unsplash
Publicat: 07.02.2023

Tranziția Australiei la energia regenerabilă a determinat construirea a zeci de ferme solare la scară largă. Boomul ajută la reducerea dependenței Australiei de combustibilii fosili, dar necesită ca suprafețe mari de teren să fie convertite în infrastructură solară gazdă. Însă fermele solare pot ajuta fauna sălbatică.

Fermele solare sunt construite în mare parte în zonele rurale. Acest lucru a stârnit îngrijorări cu privire la o scădere potențială atât a producției agricole, deoarece terenul arabil este folosit pentru producerea de energie solară, cât și a habitatului faunei sălbatice.

Dar există modalități de a extinde infrastructura solară, astfel încât atât natura, cât și oamenii să câștige. Acest lucru este folosit deja în așa-numitele ferme „agrovoltaice”, unde pământul de sub și din jurul panourilor solare este folosit pentru a cultiva plante și ca pășune pentru animale, notează Tech Xplore. Dar cum rămâne cu „conservoltaicele”, care combină conservarea cu energia solară?

Fermele solare pot ajuta fauna sălbatică. Iată cum!

O nouă cercetare examinează modul în care fermele solare pot ajuta fauna sălbatică prin conservarea speciilor native. S-a descoperit că panourile solare pot oferi un habitat valoros pentru fauna sălbatică și pot aduce beneficii pentru pământ, cât pentru fermieri.

Peisajele sălbatice se diminuează, iar zonele protejate, cum ar fi parcurile naționale, acoperă doar aproximativ 9% din Australia. Multe peisaje agricole au fost curățate de copaci pentru a oferi pășuni pentru animale. Asta înseamnă că fauna sălbatică care se bazează pe copaci și-a pierdut vaste suprafețe de habitat.

Așa că trebuie găsite noi locuri pentru ca fauna sălbatică să se hrănească, să se odihnească, să se adăpostească și să se înmulțească.

Lucrarea lui Eric Nordberg, ecologist al faunei sălbatice la University of New England din Australia, examinează modul în care parcurile solare de pe terenurile agricole pot avea rol de habitat pentru animale sălbatice. Aceasta implică sondaje și capturi pentru a identifica ce plante și animale ocupă fermele solare, cât timp durează recolonizarea și cum putem favoriza o mai mare biodiversitate.

Lucrarea lui Nordberg inventează un nou termen pentru această utilizare duală a terenului: conservoltaic. Omul de știință subliniază cercetările de peste mări despre modul în care parcurile solare pot aduce beneficii de conservare și descrie cercetările care mai sunt necesare.

Beneficiile aduse de panourile solare pentru animale și plante

Panourile solare adaugă structură tridimensională și complexitate unui mediu. Ele le pot oferi animalelor adăpost față de prădători și de fenomenele naturale, la fel ca recifele artificiale din lacuri și oceane. Ele pot acționa ca loc de odihnă sau cuib.

Infrastructura solară creează, de asemenea, un mozaic de pete de soare și umbră, oferind astfel multe „micro-habitate” pentru plante și animale.

Cercetările din Europa au arătat că fermele solare mari pot spori diversitatea și abundența plantelor, ierburilor, fluturilor, albinelor și păsărilor.

În plus, vegetația dintre rândurile de panouri solare poate oferi și coridoare de călătorie, locuri de cuibărit și adăpost pentru fauna sălbatică.

Cercetările sugerează mai multe strategii de management care pot maximiza modul în care fermele solare pot ajuta fauna sălbatică.

Fermele solare pot ajuta fauna sălbatică, dar este nevoie de efort și voință din partea proprietarilor

Administratorii terenurilor ar trebui să ofere un amestec divers de specii de plante cu flori pentru a încuraja polenizatorii. Iar iarba dintre panourile solare nu trebuie tunsă prea scurt sau prea des. Polenizatorii preferă vegetația înaltă, unde se pot hrăni, deși vegetația nu ar trebui să fie atât de înaltă încât să umbrească panourile solare.

Utilizarea erbicidelor și a altor substanțe chimice trebuie evitată acolo unde este posibil. Iar fermele solare ar trebui să fie conectate la alte zone cu vegetație, folosind caracteristici precum garduri vii și fâșii de flori sălbatice, astfel încât fauna sălbatică să se poată deplasa între ferma solară și alte habitate.

Proprietarii de terenuri care combină fermele solare cu habitatul faunei sălbatice pot obține mai multe beneficii.

Ei ar putea primi ajutoare financiare prin câștigarea de credite de mediu prin scheme care recompensează captarea carbonului și îmbunătățirea biodiversității.

Ele pot, de asemenea, să îmbunătățească sănătatea terenului lor, de exemplu, sporind polenizarea sau oferind habitat pentru prădători, care, la rândul lor, ar putea ajuta la controlul dăunătorilor.

Domeniul încă este foarte puțin explorat

Mai rămâne, totuși, multă muncă pentru a înțelege toate aceste oportunități.

Beneficiul energiei regenerabile în reducerea emisiilor de carbon este bine cunoscut. Dar este nevoie de mai multă muncă pentru a înțelege ce beneficii pot aduce fermele solare pentru fauna sălbatică.

Din păcate, lipsesc cercetări privind modul de localizare, configurare și gestionare a fermelor solare pentru a spori cel mai bine biodiversitatea. Este necesară colaborarea dintre industrie, administratorii terenurilor și cercetători, astfel încât producția de energie curată și conservarea să poată merge mână în mână, concluzionează Nordberg.

Care este legătura dintre furtunile de iarnă și încălzirea globală?

Peștii de apă dulce sunt mai contaminați cu „chimicale eterne” decât cei din oceane