Home » Natură » Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”

Credit foto: University of South Florida (USF)/EurekAlert
Publicat: 26.09.2022

Imaginile aeriene din 1938 până în 2020 arată că 83% din recifele de stridii din Golful Tampa s-au transformat complet în insule de mangrove.

Odată cu creșterea temperaturilor la nivel global, extremele de vreme rece și înghețurile din Florida sunt în scădere, un indicator că clima din Florida se schimbă de la subtropical la tropical. Tropicalizarea a avut un efect în cascadă asupra ecosistemelor din Florida. În Golful Tampa și de-a lungul coastei Golfului, cercetătorii de la Universitatea din Florida de Sud au găsit dovezi ale omogenizării ecosistemelor estuariene.

În timp ce desfășura lucrări de teren în Golful Tampa , autorul principal Stephen Hesterberg, proaspăt absolvent al programului de doctorat în biologie integrativă al USF, a observat că mangrovele depășeau majoritatea recifelor de stridii, o schimbare care amenință speciile dependente de habitatele recifelor de stridii. Aceasta include stridionul american, o pasăre pe care Comisia pentru Conservarea Peștilor și a Vieții Sălbatice din Florida a clasificat-o deja drept „amenințată”, indică Eurek Alert.

Lucrând alături de studentul doctorand Kendal Jackson și Susan Bell, distins profesor universitar de biologie integrativă, Hesterberg a explorat câte insule de mangrove erau anterior recife de stridii și cauza conversiei habitatului.

Conversia habitatului de stridii

Echipa interdisciplinară a descoperit că scăderea înghețurilor a permis insulelor de mangrove să înlocuiască vegetația de mlaștină sărată dominantă anterior. Timp de secole în Golful Tampa, țărmurile rămase și apele de coastă puțin adânci au susținut habitate marine subtropicale tipice, cum ar fi mlaștinile sărate, paturile de iarbă marine, recifele de stridii și nămolurile. Când mangrovele de-a lungul țărmului au înlocuit vegetația de mlaștină sărată, ele au preluat brusc habitatele de recif de stridii care au existat de secole.

„Schimbarea globală rapidă este acum o constantă, dar măsura în care ecosistemele se vor schimba și cum va arăta exact viitorul într-o lume mai caldă este încă neclară”, a spus Hesterberg. „Cercetarea noastră oferă o imagine despre cum ar putea arăta estuarele noastre subtropicale, pe măsură ce devin din ce în ce mai tropicale odată cu schimbările climatice.” Studiul, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, arată cum schimbările climatice dintr-un ecosistem pot duce la schimbări în altul.

Folosind imagini aeriene din 1938 până în 2020, echipa a descoperit că 83% din recifele de stridii urmărite din Golful Tampa s-au transformat complet în insule de mangrove, iar rata de conversie s-a accelerat de-a lungul secolului al XX-lea. După 1986, Golful Tampa a cunoscut o scădere vizibilă a înghețurilor, un factor care anterior ucidea în mod natural mangrovele.

Efecte ale schimbărilor climatice

„Pe măsură ce se schimbă clima, vedem dovezi ale tropicalizării, zonele care aveau odată tipuri temperate de medii și organisme devin din ce în ce mai tropicale în natură”, a spus Bell. Ea a spus că acest studiu oferă o oportunitate unică de a examina schimbările în ecosistemele de coastă adiacente și de a genera predicții privind viitoarele conversii ale recifului de stridii.

În timp ce tranziția către insulele de mangrove este bine avansată în estuarul Tampa și estuarele din sud, Bell a spus că managerii ecosistemelor din Florida din zonele de coastă și de nord se vor confrunta cu tropicalizarea în câteva decenii.

„Rezultatul acestui studiu reprezintă o situație dificilă, dar interesantă pentru managerii de coastă, deoarece atât recifele de stridii, cât și habitatele de mangrove sunt considerate specii importante de fundație în estuare”, a spus Bell.

Recifele de stridii îmbunătățesc calitatea apei

Recifele de stridii îmbunătățesc calitatea apei și oferă simultan protecție de coastă prin reducerea impactului valurilor. Deși mangrovele oferă, de asemenea, beneficii, cum ar fi habitatul păsărilor și captarea carbonului, alte funcții ecosistemice unice pentru recifele de stridii se vor diminua sau se vor pierde cu totul pe măsură ce recifele vor trece la insulele mangrove. Pierderea habitatelor recifelor de stridii va amenința în mod direct pescuitul de stridii sălbatice și speciile dependente de recif.

Deși tropicalizarea va face din ce în ce mai dificilă menținerea recifelor de stridii, intervenția umană prin restaurarea recifului sau îndepărtarea activă a puieților de mangrove ar putea încetini sau preveni omogenizarea peisajelor subtropicale – permițând atât recifelor de stridii, cât și zonelor umede de maree de mangrove să coexiste.

Hesterberg intenționează să continue să examineze implicațiile unei astfel de tranziții de habitat asupra pescuitului în noul său rol de director executiv al Gulf Shellfish Institute, o organizație non-profit de cercetare științifică. El își extinde cercetările pentru a investiga cum să proiecteze restaurarea recifului de stridii care va prelungi durata de viață a ecosistemului sau va evita transformarea totală a mangrovelor.

Recifele de corali generează un sunet ascuns sub apă care ne-ar putea ajuta să le salvăm