Home » D:News » Noul senzor de poluare a aerului de la NASA va monitoriza smogul de deasupra Americii în timp real

Publicat: 19.03.2023

Noul senzor de poluare a aerului este montat pe un satelit de telecomunicații operat de compania americană Intelsat.

Sateliții sunt folosiți pentru a măsura poluarea aerului din spațiu de ani de zile. Pentru prima dată, un senzor de smog transportat în spațiu va fi capabil să furnizeze date privind distribuția poluanților atmosferici în America non-stop și în timp real.

Noul senzor de poluare a aerului, numit Tropospheric Emissions: Monitoring of Pollution, sau TEMPO, va fi primul instrument de acest gen care va măsura concentrațiile de poluanți atmosferici periculoși de pe orbita geostaționară, inelul aflat la 36.000 de kilometri deasupra ecuatorului unde sateliții rămân deasupra unui loc fix de pe Pământ.

Un senzor de poluare a aerului va monitoriza SUA non-stop

Din acel loc, TEMPO va putea detecta schimbările orare ale concentrațiilor de oxid de azot, ozon și formaldehidă deasupra întregii SUA, aducându-le oamenilor de știință prima oportunitate de a monitoriza nu numai modul în care nivelurile de poluare a aerului variază în timpul zilei, ci și unde ajung poluanţii ca urmare a proceselor atmosferice.

Toți senzorii anteriori de poluare a aerului transportați în spațiu au fost montați pe sateliți de orbită joasă, orbitând planeta la o altitudine de 1000 km sau mai puțin. Dar acești sateliți, deși înconjoară Pământul de până la 15 ori pe zi, au o vedere asupra unei anumite regiuni doar aproximativ o dată pe zi, ceea ce nu este suficient pentru a înțelege cum se modifică concentrațiile de poluare a aerului într-o singură zi.

„Acești orbitatori trec peste un anumit loc de pe Pământ, de obicei la aceeași oră a zilei”, a spus Caroline Nowlan, fiziciană la Center for Astrophysics de la Harvard & Smithsonian și membră a echipei TEMPO, în timpul unei conferințe de presă a NASA din data de 14 martie.

„Așa că în fiecare zi, putem obține măsurători, să zicem, peste New York City la 1:30 după-amiaza. Dar acesta este doar un punct de date peste New York pe o zi și se întâmplă multe lucruri în New York City de-a lungul unei zile. Avem două ore de vârf pe care nu le reușim să le captăm”, a spus cercetătoarea.

„Și, așadar, lucrul grozav despre TEMPO este că, pentru prima dată, vom putea face măsurători orare în America de Nord. Așa că vom putea vedea ce se întâmplă pe parcursul unei zile întregi, atât timp cât soarele este răsărit”, a completat ea, potrivit Space.com.

Când va fi lansat instrumentul?

TEMPO este programat să fie lansat în spațiu pe una dintre rachetele Falcon 9 ale SpaceX în data de 7 aprilie 2023 și va fi montat pe satelitul de telecomunicații Intelsat 40e, operat de compania americană Intelsat. Până acum, TEMPO are finanțare asigurată pentru 20 de luni, dar oamenii de știință speră că instrumentul va rămâne operațional pe toată durata de viață de 15 ani a navei spațiale gazdă.

TEMPO este un spectrometru care va scana atmosfera Pământului deasupra SUA de la Coasta de Est până la Coasta de Vest și va măsura modul în care substanțele chimice din aer absorb lumina vizibilă și ultravioletă. Din aceste măsurători, oamenii de știință vor putea deduce cât de mult dioxid de azot, formaldehidă și ozon sunt dispersate în aer.

„Dioxidul de azot este un produs secundar al arderii”, a declarat Barry Lefer, managerul programului de compoziție troposferică la NASA, în aceeași conferință de presă.

„Așadar, atunci când ardem benzină sau motorină pentru a ne deplasa, sau centralele electrice care ard cărbune sau gaz natural, un produs secundar al acestei activități este dioxidul de azot, care este dăunător sănătății umane. Este un poluant primar și, în atmosferă, reacționează pentru a produce ozon și formaldehidă, poluanții secundari care sunt și ei dăunători sănătății umane”, a adăugat el.

Primele studii ale calității aerului ar trebui să înceapă în această vară

În ciuda faptului că se va afla la 36.000 km deasupra Pământului, TEMPO va putea discerne concentrațiile acelor poluanți cu aceeași rezoluție ca cei mai buni senzori existenți pe sateliții de pe orbita joasă a Pământului. Acest lucru le va permite cercetătorilor să vadă cum variază concentrațiile de poluare a aerului de la un cartier la altul într-o zi, cât durează poluanții în aer și cum se răspândesc aceștia în centrele urbane importante.

Echipa plănuiește să efectueze primele studii de calitate a aerului folosind instrumentul în această vară, concentrându-se pe LA, Chicago și New York, a spus Lefer în conferința de presă.

Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA) din SUA și Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) vor avea acces la date încă de la început pentru a-și îmbunătăți previziunile privind poluarea aerului și, respectiv, politicile de protecție a mediului.

TEMPO a fost dezvoltat în comun de către cercetătorii de la NASA și de la Smithsonian Astrophysical Observatory din Cambridge, Massachusetts.

NASA nu exclude posibilitatea ca un asteroid recent descoperit să lovească Pământul