Home » D:News » Germania a returnat Braziliei fosila unui dinozaur rar, punând capăt unei dispute între cercetători

Sursa foto: AFP/MCTI/Raul VASCONCELOS/Profimedia
Publicat: 12.06.2023

O fosilă a unui dinozaur rar, care a cutreierat America de Sud în urmă cu 110 milioane de ani, a fost returnată Braziliei din Germania, punând capăt unei dispute diplomatice declanșate de acuzațiile că cercetătorii ar fi furat-o.

Micul dinozaur, numit Ubirajara jubatus, i-a fascinat pe oamenii de știință, care l-au identificat ca fiind o specie necunoscută anterior, într-o lucrare publicată în 2020.

Dar, în scurt timp, anunțul din lumea științei a declanșat un scandal științific și etic. Cercetătorii brazilieni au acuzat echipa germană care a realizat lucrarea că a scos ilegal fosila din Brazilia.

Cercetătorii brazilieni au protestat puternic pentru ca fosila să fie returnată

După un impas de aproape trei ani, o delegație condusă de ministrul german de externe, Annalena Baerbok, a returnat fosila la începutul lunii iunie, în timpul unei vizite în capitala Brasilia, au declarat oficialii, potrivit Phys.org.

„Fosila Ubirajara jubatus, primul dinozaur non-avian, cu structuri asemănătoare unor pene, descoperit în America de Sud, a fost returnată în Brazilia”, a declarat luni Ministerul brazilian al Științei și Tehnologiei într-un comunicat.

Fosila a fost găsită în 1990 de o echipă de paleontologi în statul brazilian Ceará. Aceștia au dus-o în Germania pentru a o studia, găzduind-o la Muzeul de Stat de Istorie Naturală din Karlsruhe.

Dar oamenii de știință brazilieni au protestat puternic după publicarea lucrării din decembrie 2020, care identifica fosila ca fiind o specie nouă, spunând că specimenul a fost scos din țară în mod neregulamentar.

Specimenul unic de dinozaur, înapoi „acasă”

Legislația locală stabilește că fosilele descoperite în Brazilia aparțin statului și că cercetătorii străini trebuie să colaboreze cu o instituție braziliană dacă doresc să le exporte.

Oamenii de știință au lansat o campanie online, sub hashtag-ul #UbirajarabelongstoBR, prin care au cerut ca fosila să fie returnată.

„Fără mobilizarea comunității științifice braziliene, nu am fi avut succes”, a declarat ministrul Științei și Tehnologiei din Brazilia, Inacio Arruda.

Specimenul de 11,5 kilograme va fi găzduit acum la un muzeu universitar de paleontologie din Ceará.

Cărți vechi și manuscrise prețioase, congelate pentru a putea fi salvate