Home » D:News » Comerțul internațional, amenințat de schimbările climatice și războaiele din Ucraina și Gaza

Comerțul internațional, amenințat de schimbările climatice și războaiele din Ucraina și Gaza

Comerțul internațional, amenințat de schimbările climatice și războaiele din Ucraina și Gaza
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 22.05.2024

Schimbările climatice și războaiele din Ucraina și Gaza pun în pericol comerțul internațional prin perturbarea transportului maritim, spune un oficial ONU.

„Pe de o parte, avem geopolitica și, pe de altă parte, schimbările climatice, care afectează principalele rute maritime ale lumii”, a declarat Rebeca Grynspan, secretar general al UNCTAD, agenția ONU responsabilă cu comerțul și dezvoltarea, conform AFP.

Aceste două conflicte provoacă „perturbări” pe Canalul Suez, în Marea Roșie și în Marea Neagră, în timp ce încălzirea globală duce la reducerea traficului pe Canalul Panama, a precizat Rebeca Grynspan.

6% din comerțul maritim mondial trece prin Canalul Panama

Aceste „perturbări (…) ne afectează pe toți, ele generează blocaje foarte importante” și au un „impact asupra inflației internaționale și a prețurilor celor mai importante bunuri”, a adăugat ea, subliniind că 80% din comerțul mondial se bazează pe transportul maritim.

Aproximativ 6% din comerțul maritim mondial trece prin Canalul Panama, iar autoritățile au crescut numărul de treceri zilnice ale navelor de la 27 la 31, o cifră mai mică decât înainte de seceta actuală din această țară (39).

Spre deosebire de Canalul Suez, Canalul Panama nu folosește apă de mare, ci apă dulce provenită din precipitații pentru a funcționa, ceea ce îl face mai vulnerabil la încălzirea globală, care ar putea duce la o reducere a precipitațiilor.

O alternativă la Canalul Panama

Ca răspuns la această situație, Mexicul a inaugurat în decembrie o linie de cale ferată, menită să fie o alternativă la Canalul Panama. În februarie, Honduras a prezentat un proiect de construire a unei căi ferate pentru trenurile de marfă între oceanele Pacific și Atlantic. Dar Tegucigalpa nu dispune de fonduri.

Jan Hoffmann, șeful departamentului de comerț și logistică din cadrul UNCTAD, a subliniat totuși că transportul maritim este mai ieftin decât cel terestru. „Suntem sceptici în ceea ce privește alternativa podurilor terestre, (un) coridor bi-occeanic”, a spus el.

Canalul Panama va permite trecerea a 32 de nave începând cu 1 iunie. Precipitațiile din bazinul hidrografic al canalului asigură apă potabilă pentru 58% din populația din Panama.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase