Home » D:News » Un cercetator roman descopera un fragment din masa lipsa a Universului

Un cercetator roman descopera un fragment din masa lipsa a Universului

Publicat: 08.05.2008
O echipa de cercetatori din Germania si Olanda, din care face parte si o romanca, Aurora Simionescu, a observat pentru prima data un fragment de masa "obisnuita" lipsa din cosmos, a carei existenta a fost recunoscuta doar teoretic, fara a fi demonstrata, potrivit unui studiu.

Informatia a fost facuta publica de Institutul Max-Planck de fizica extraterestra din Garching, in apropiere de Munchen, Germania. Universul este compus in proportie de 95% din substante a caror compozitie este inca necunoscuta: materie intunecata (21%) si energie intunecata (75%). Restul, cam 4 – 5% este format din materie obisnuita (protoni, neutroni).  Insa toate galaxiile descoperite pana in prezent nu contineau decat pe jumatate materie obisnuita, numita si barionica. Datorita telescopului XMM-Newton cu raze X al Agentiei Spatiale Europene (ESA), astrofizicienii de la Max-Planck si de la alte doua institute olandeze au detectat un fragment din ceea ce ar trebui sa fie cealalta jumatate a acestei materii obisnuite. Ea este situata in parti ale Universului relativ vide, intre doua sau mai multe grupuri de galaxii. Este vorba in acest caz de un "pod" de gaz cald si foarte putin dens care leaga doua grupuri de galaxii, Abell 222 si Abell 223, aflate la o distanta de aproximativ 2,3 miliarde de ani lumina de Pamant (un an lumina = 9.460 de miliarde de kilometri).

Spre deosebire de altele, aceasta constelatie se afla in mira din dreapta a telescopului, podul gazos putand fi observat din fata. Gazul cu temperatura cuprinsa intre 10.000 si un milion de grade, "este probabil partea cea mai densa si mai calda a gazului raspandit in cosmos, care ar putea constitui aproximativ jumatate" din materia obisnuita, a declarat pentru ESA Norbert Werner, coordonator al studiului, publicat in revista americana Astronomy and Astrophysics Letters. "Pana in prezent, nu puteam observa decat grupurile de galaxii sau nodurile dense ale panzei Universului. Acum incepem sa vedem firele imensei panze de paianjen cosmice", a explicat astrofizicianul Aurora Simionescu de la Institutul Max-Planck.

"Pentru a intelege distributia materiei in Univers, trebuie sa observam si alte sisteme ca acesta", a concluzionat Werner de la Institutul olandez de cercetari spatiale (SRON).