Home » D:News » Planetele “moarte” pot fi locuite

Planetele “moarte” pot fi locuite

Publicat: 22.10.2008
Astronomii se afla de multa vreme in cautarea unei planete care ar putea indeplini conditiile minime pentru a gazdui viata: sa orbiteze o stea, iar temperaturile de la suprafata sa nu fie nici prea reci, nici prea fierbinti, astfel incat planeta sa poata retine apa sub forma lichida, necesara intretinerii vietii in acceptiune terestra.

Cum pana in prezent planeta perfecta nu a fost gasita, cercetatorii au luat in calcul o alta varianta. Anumite planete extrasolare au fost considerate prea reci pentru a sustine viata, insa oamenii de stiinta sunt de parere ca lucrurile pot sta altfel la fata locului. Cand orbita pe care un corp o descrie in jurul stelei sale are o forma usor alungita, modificarile de intindere sunt atat de mari incat interiorul planetei se incalzeste intr-un proces numit flux de incalzire. “Este practic acelasi efect pe care il obtinem cand indoim o agrafa. In urma modificarii formei, aceasta se incalzeste la interior”, declara cercetatorul Brian Jackson de la  University of Arizona’s Lunar and Planetary Laboratory.
Impreuna cu colegii sai, Jackson a creat un model pe calculator pentru a simula acest efect asupra exoplanetelor, afland ca o planeta aparent neprietenoasa poate fi in fapt o zona locuibila, daca are in apropiere o stea capabila sa ofere temperatura necesara sustinerii vietii. Fluxul de incalzire ar putea afecta multe planete de forma alungita din galaxie, deoarece orbitele care determina fenomenul sunt destul de comune.

"Majoritatea planetelor extrasolare pe care le-am gasit pana acum au orbitele destul de alungite, ceea ce este surprinzator pentru noi, deoarece cele mai multe planete din sistemul nostru solar au orbitele aproximativ circulare," a spus Jackson.
Oamenii de stiinta nu sunt siguri de ce sistemul nostru solar este unic in acest fel, dar diferenta ar putea afecta in mod semnificativ “vanatoarea” vietii dincolo de Pamant.

Sursa: MSNBC