Home » D:News » Geneza planetelor, incifrata in structura stelelor moarte

Geneza planetelor, incifrata in structura stelelor moarte

Publicat: 12.01.2009
Astronomii NASA au identificat recent o metoda noua si surprinzatoare de studiere a evolutiei planetelor, anunta publicatia online Science Daily. Este vorba despre analizarea stelelor moarte

Observarile efectuate cu Telescopul Spatial Spitzer al NASA au dezvaluit sase stele stinse denumite de astronomi “pitici albi”, improscate cu ramasite ale unor asteroizi. Se pare ca aceste bucati de meteoriti ii invata pe cercetatori lucruri noi despre materiile prime ale planetelor din jurul altor stele. Pana acum rezultatele au indicat faptul ca materialele din care sunt constituite Pamantul si celelalte planete solide ale sistemului nostru solar ar putea fi comune in Univers. Daca materialele sunt comune, atunci asa ar putea fi si planetele din roca. “Daca analizam asteorizii si planetele noastre solide, observam ca avem de a face cu acelasi tip de particule pe care le gasim in aceste sisteme stelare”, sustine Michael Jura de la Universitatea din California. “Acest lucru ne spune ca stelele au asteroizi ca ai nostri si, ca atare, ar putea avea planete de roca”, a mai adaugat cercetatorul. Asteroizii si planetele se formeaza din material prafos, care orbiteaza in jurul stelelor tinere. Particulele se comaseaza, formand palcuri si, eventual, planete complete. Asteroizii reprezinta resturile rezultate in urma acestui proces. Atunci cand o stea asemanatoare cu Soarele se apropie de finalul vietii, se transforma intr-o giganta rosie care isi consuma planetele de pe orbita. Pe masura ce steaua continua sa moara, isi elimina straturile externe si se micsoreaza la nivelul “scheletului” primordial, devenind o “pitica alba”.