Home » D:News » Ne trebuie un vaccin impotriva ciumei

Ne trebuie un vaccin impotriva ciumei

Publicat: 26.02.2009
Desi ciuma este privita de multi oameni drept o boala a trecutului, azi disparuta, ea reprezinta inca o amenintare in unele parti ale lumii. Pana acum nu a existat un vaccin impotriva ciumei, dar cercetatorii americani spera sa-l poata obtine in curand.

Numarul de tari care au raportat aparitia unor cazuri de ciuma a crescut in ultimele decenii, iar din anii ‘90, boala si-a mutat “cartierul general” din Asia in Africa. Pe Continentul Negru au aparut 90% dintre cazurile de ciuma inregistrate in ultimii 5 ani. In majoritatea cazurilor, a fost vorba despre ciuma bubonica, forma cutanata a bolii, transmisa de puricii care intepasera anterior sobolani purtatori ai microbului. Dar au fost raportate si cazuri de ciuma pneumonica (forma pulmonara a bolii) transmisa de la om la om si care are o rata de mortalitate mare daca tratamentul nu este instituit in primele 12 ore de la aparitia febrei. Ciuma este produsa de bacteria Yersinia pestis, iar boala atinge cateva mii de persoane in fiecare an.

Data fiinda aparitia unor tulpini bacteriene rezistente la antibiotice, fenomen inregistrat la mai multe specii de bacterii, oamenii de stiinta sustin ca este imperios necesara prepararea unui vaccin impotriva ciumei. Cercetatorii de la Universitatea din Chicago lucreaza, in prezent, la obtinerea unui astfel de vaccin. Originalitatea abordarii propuse de ei consta in faptul ca folosesc pentru testare nu obisnuitii soareci de laborator, ci sobolanul cenusiu, din pricina stransei asocieri a acestei specii cu ciuma. Sobolanii cenusii sunt sensibili la ciuma si, in urma infectiei cu Yersinia pestis, mor in 2-4 zile, prezentand o evolutie a bolii asemanatoare cu cea observata la oamenii atinsi de ciuma. De altfel, se crede ca tocmai raspandirea in Europa a sobolanului cenusiu, originar din Asia, a determinat aparitia marilor epidemii de ciuma din Evul Mediu. Studiul efectuat la Universitatea din Chicago, pe sobolani imunizati cu ajutorul unui antigen specific, ar putea duce la obtinerea unui vaccin destinat imunizarii populatiei expuse contaminarii.

Sursa: ScienceDaily