Home » D:News » A fost descoperit un nou element chimic

A fost descoperit un nou element chimic

Publicat: 11.06.2009
Tabelul periodic al elementelor s-a imbogatit cu o nou membru oficial - elementul 112.

La peste un deceniu de la experimentele prin care a fost obtinuti primii atomi din noul element, savantilor germani care au efectuat exprimentele le-a fost recunoscuta descoperirea.
Cercetarile, conduse de profesorul Sigurd Hofmann, de la Centrul de Cercetari pentru Ioni Grei, au inceput in 1976. Cercetari anterioare dezvaluisera deja existenta unor elemente cu numerele atomice 107-111, numite elemente super-grele.

Pentru a obtine elementul 112, fizicienii au folosit un accelerator de particule lung de 120 de metri, in care au bombardat atomi de plumb cu un fascicul de ioni de zinc. Nucleii celor doua elemente au fuzionat, formand nucleul noului element. Procesul are loc cu eliberare de energie, care este masurata pantru a afla marimea nucleului format.

Insa acesti nuclei mari si grei sunt foarte instabili; ei incep sa se dezintegreze foarte curand dupa ce s-au format – in cazul de fata, dupa doar cateva milisecunde. Numarul de fuziuni reusite este si el foarte mic, astfel ca oamenii de stiinta au trebuit sa foloseasca acceleratoare tot mai puternice pentru a stapani procesul suficient pentru a putea observa cativa atomi ai noului element. Pana acum, au fost observati doar patru astfel de atomi.

Descoperirea a trebuit verificata in mod independent, pentru a putea fi validata, de aceea certificarea ei a luat atata timp. Acum, Uniunea Internationala pentru Chimie Pura si Aplicata (IUPAC) a recunoscut oficial noul element. Acesta nu are inca un nume, alegerea numelui oficial revenindu-i echipei descoperitoare.

La nivel international, exista o competitie intre savanti pentru descoperirea unor noi elemente supergrele. In 2006, oamenii de stiinta de la Institutul de Cercetari Nuclere din Dubna, Rusia, au anunta ca au descoperit elementul 118, pe care l-au obtinut  bombardand atomi de californiu cu un fascilul de ioni de calciu. Profesorul Hofmann si-a fixat drept obiectiv, pentru urmatorii ani, obtinerea elementului cu numarul atomic 120.

Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
William Herschel, singurul compozitor astronom. Descoperitorul planetei Uranus
Cercetătorii au reușit să vadă cum comunică neuronii
Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?