Prima pagină D:News

Un inginer vrea sa modifice tabelul lui Mendeleev

10.15.2009 | ● Vizualizări: 489
Un inginer vrea sa modifice tabelul lui Mendeleev     tabelul lui mendeleev, atomi, elemente chimice, chimie + zoom

In locul dreptunghiului, un cerc: Tabelul periodic al elementelor, ramas neschimbat de cand l-a conceput Dimitri Mendeleev, in cea de-a doua jumatate a secolului XIX si intiparit in mintea a generatii de elevi, ar putea suporta un “restyling”. Propunerea ii apartine lui Mohd Abubakr, un inginer indian de la Microsoft din Hyderabad. Potrivit acestuia, forma circulara ar putea pune mai bine in evidenta caracteristicile atomilor.

In centru heliul si hidrogenul, iar celelalte elemente urmandordinea clasica bazata pe numarul crescator al electronilor astfelincat sa creeze o imagine care sa aminteasca de un atom. In nouaversiune a Tabelului periodic al elementelor propusa de Abubakr,grupurile si perioadele sistemului original sunt mentinute, cat siintervalurile dintre diferitele specii atomice care i-au permis luiMendeleev sa prevada caracteristicele elementelor, la acea vremenecunoscute.

In opinia inginerului, avantajele propunerii sale rezida infaptul ca tabelul circular da imediat o idee despre marimearelativa a atomilor, iar dispunerea in centru a heliului si ahidrogenului rezolva dilema amplasarii lor ambivalente (in functiede grup sau gaze inerte pentru heliu, halogeni sau metale alcalinepentru hidrogen).

De altfel, Abubakr nu este singurul care a propus o nouareprezentare a elementelor chimice: Maurice Kibler, de laInstitutul de Fizica Nucleara din Lyon, Franta, a prezentat si el orearanjare a tabelului, o abordare asemanatoare celei utilizate infizica particulelor, in care acestea sunt clasificate in bazaproprietatilor lor. Dar sistemul, atat de important pentru fizica,este el la fel de util si in chimie? Problema lui Kibler si atuturor acelora care si-ar dori sa inlocuiasca numele lui Mendeleevcu al lor, spun scepticii, este ca toate elementele stabile au fostdeja identificate, iar existenta super-atomilor a fost si aceastadeja prezisa.

Sursa:Galileo