Prima pagină D:News

Prima gaura neagra creata in laborator

Redactia Descopera.ro | 10.16.2009 | ● Vizualizări: 676
A fost creata in laborator prima gaura neagra      gaura neagra, laborator, cosmic, microunde, celule solare, energie luminoasa + zoom

Parea a fi doar un exercitiu teoretic cand, la inceputul acestui an, doi cercetatori americani propuneau crearea unei gauri negre in laborator. Acum insa, proiectul a fost realizat de Tie Jun Cui si Qiang Cheng de la Southeast University din Nanjing (China).

Atunci cand Evgheni Narimanov si Alexander Kildshev de la Purdue University, din Indiana (Statele Unite), s-au gandit pentru prima oara la asa ceva, ei au plecat de la ideea de a reproduce aceleasi proprietati ale unei gauri negre cosmice, in care o extrem de intensa forta de gravitatie "indoaie" spatiul-timp inconjurator impiedicand chiar si lumina sa se "strecoare".

Ei au calculat atunci chiar si cum sa construiasca un instrument in masura sa le materializeze visul: practic, o structura de elemente cilindrice concentrice, cu un nucleu central; elementele ar fi avut capacitatea de a concentra energia luminoasa in nucleu, sechestrand-o la propriu.

Cei care au trecut rapid de la teorie la practica au fost insa cercetatorii de la Universitatea din Nanjing,. Cei doi oameni de stiinta chinezi au demonstrat ca teoria elaborata de americani functioneaza, utilizand in locul luminii vizibile niste microunde. Acestea sunt capturate si deviate catre nucleu, de unde nu mai pot iesi si de unde este generata caldura.

"Suntem surprinsi ca au reusit atat de repede, dar trecerea la lungimea de unda a luminii vizibile va fi mai complicata si vor trebui sa recurga la materiale diferite", au comentat teoreticienii americani .

Cei doi chinezi nu-si fac insa probleme, declarand ca vor pune la punct "tehnologia gaurii negre" pana la sfarsitul anului, iar ea se va dovedi foarte pretioasa pentru fabricarea unor celule solare mult mai eficiente decat cele concepute la ora actuala.

Sursa: Corriere della Sera