Prima pagină D:News

Descoperite dintr-o lovitura: 32 de noi planete extrasolare

10.20.2009 | ● Vizualizări: 307
Descoperite dintr-o lovitura: 32 de noi planete extrasolare     planete extrasolare, terra, sistem planetar, telescop, observator + zoom

La Porto, in Portugalia, pe parcursul conferintei “Catre alte pamanturi”, protagonistii proiectului HARPS (High Accuracy Radial Velocità Planet Search) au anuntat descoperirea a 32 noi planete extrasolare, adica planete care orbiteaza in jurul altor stele din Calea Lactee. Niciuna nu este insa locuibila.

La proiectul HARPS, care a debutat in urma cu 5 ani, subconducerea lui Michel Mayor de la Observatorul din Geneva, aulucrat circa 20 de astronomi din toata Europa, iar secretulsuccesului acestora l-a reprezentat un instrument sofisticatinstalat pe telescopul de 3,6 metri al ESO (European SouthernObservatory), aflat in functiune in localitatea La Silla dinChile.

In cadrul HARPS, cercetatorii au identificat prezenta a 75 deplanete in decursul a cinci ani, in 30 de sisteme planetarediferite, din cele circa 400 planete extrasolare descoperite intotal pana acum.

Noile planete descoperite s-au dovedit a fi extrem de diferite: dela corpuri doar putin mai mari decat Terra la "giganti", cu masedepasind de mai multe masa lui Jupiter. "Aceste observatii ne-aucertificat diversitatea populatiei planetare existente in jurulastrelor indepartate, ajutandu-ne sa explicam mai bine formareasistemelor solare", a precizat Nuno Santos, unul dintrecercetatori.

Sursa: Corriere della Sera