Prima pagină D:News

Cele mai batrane galaxii din Univers

11.09.2009 | ● Vizualizări: 744
Cele mai batrane galaxii din Univers     galaxie, univers, telescop hubble, big bang, stele + zoom
Galerie foto (1)

22 de galaxii “invizibile” identificate recent de un grup de astronomi americani si japonezi prin intermediul telescopului spatial Hubble sunt considerate cele mai “batrane” descoperite pana in prezent.

Aceste obiecte misterioase, descrise in cel mai recent numar alAstrophysical Journal, s-au nascut la 787 milioane de ani dupa BigBang, cand Universul era foarte "tanar" si au prin urmare doar cuputin sub varsta de 13 miliarde de ani. Ceea ce le face invizibileeste faptul ca radiatia luminoasa emisa de galaxii nu reuseste safie filtrata la nicio lungime de unda, fiind prin urmare imposibilde perceput.
Este prima oara cand este calculata varsta unor galaxii atat de"batrane", iar cercetatorii, coordonati de Masami Ouchi de laObservatorul Carnegie, au reusit aceasta performanta studiindurmele de hidrogen produs in momentul Big Bang-ului.

Hidrogenul, "martorul" direct al nasterii Universului, s-a formatcu circa 400.000 de ani dupa Big Bang, cand temperatura a inceputsa scada, iar electronii si protonii s-au combinat generand acestelement.
La circa un miliard de ani dupa Big Bang, hidrogenul a inceput saformeze stelele in primele galaxii. Cu ajutorul Wide-Field Camera 3a telescopului Hubble si a telescopului japonez Subaru, astronomiiau reusit de aceasta data sa exploreze o arie extrem de vasta auniversului tanar (de 100 de ori mai mare decat cele observate panaacum), utilizand filtre de tipuri diferite pentru identificarealungimii de unda necesara vizualizarii radiatiei foarte slabe emisede stelele "batrane", imposibil de detectat cu alteinstrumente.
Sursa: ANSA