Prima pagină D:News

A fost fotografiat sistemul de aparare al ADN-ului

02.24.2010 | ● Vizualizări: 508
A fost fotografiat sistemul de aparare al ADN-ului     ADN, tumore, imbatranire + zoom
Galerie foto (1)

Un studiu al cercetatorilor de la Universitatea Bologna, Italia, deschide noi perspective in cercetarea medicala contra tumorelor si imbatranirii.

Cercetatorii italieni au inregistrat un succes in demersul lorinedit de a fotografia, cu ajutorul unor microscoape puternice,"dansul de razboi" al moleculelor de guanina, un soi de legionariromani dupa modul in care se reaseaza in "dispozitiv" pentru a se"apara": ele trec de la o aranjare in sir indian la o altacompacta, defensiva, in grupuri de cate patru. "Acesta estemecanismul molecular caruia i se datoreaza protectia informatiilorgenetice adapostite in cromozomi", a comentat Gian Piero Spada,cercetator la Universitatea Bologna.

Potrivit omului de stiinta, guanina reprezinta componentaprincipala a telomerilor: extremitatile filamentelor de ADN careincretindu-se, il protejeaza de agresiunile externe. Si tocmaicapacitatea guaninei de a se organiza ca o "masinarie de razboi"permite aceasta ondulare.

Telomerii sunt considerati atat de importanti incat ultimul premiuNobel pentru Medicina le-a fost acordat tocmai cercetatoriloramericani care le-au descoperit functia. Cat despre guanina,aceasta pare a juca un rol central atat in procesul de imbatranirecelulara, cat si in "nemurirea" celulelor tumorale. De fiecare datacand o celula se reproduce, telomerii ADN-ului sau in mod normal seincretesc, iar cand devin prea scurti, celula moare.
In anumite tumore insa, celulele reusesc sa-si mentina lungimeapropriilor telomeri, continuand astfel sa se reproduca fara aimbatrani.

In studiul lor, chimistii italieni nu s-au limitat la vizualizareaacestui proces: ei au aratat si ca acesta poate avea loc nu numaiintr-o solutie lichida, ci si pe o suprafata solida si ca, in plus,este controlabil in mod reversibil de om, prin intermediul unuisimplu stimul chimic.
Sursa: La Stampa