Prima pagină D:News

Ploaia artificiala a cazut peste Berlin

Redactia Descopera.ro | 05.06.2010 | ● Vizualizări: 292
Ploaia artificiala a cazut peste Berlin     ploaie, seceta, uragan, laser, molecule, clima + zoom
Galerie foto (1)

Ploaie la comanda, gata oricand sa puna capat unei perioade de seceta sau pentru a mai lua din energie unui uragan. Reprezinta nu numai un vis antic al omenirii, ci si ultima victorie a cercetarii stiintifice, nascuta in urma unui experiment realizat de un grup de cercetatorii de la Universitatea Geneva.

Nori bombardati de laser: experimentul a fost realizat de cercetatorii de la Universitatea Geneva mai intai in laborator, si apoi in aer liber; potrivit studiului publicat in revista Nature Photonics, se deschide astfel un nou filon de posibilitati de "manipulare" a precipitatiilor: nu va mai fi nevoie de "inseminarea" norilor, de sus, cu ajutorul avionelor, ploaia va fi adusa "de jos", cu lasere.

In carul experimentului din laborator, intr-o camera cu umiditate apropiata de nivelul de saturatie a fost utilizat un laser de mare putere, un soi de "tun" energetic capabil sa atace si sa excite moleculele de gaz prezente in aer. Rezultatul a fost formarea de nuclee de condensare in jurul carora s-au creat mici picaturi de apa. Tentativa a fost apoi repetata deasupra Berlinului; nu s-au inregistrat fenomene vizibile cu ochiul liber, dar potrivit oamenilor de stiinta, a variat dimensiunea si densitatea particulelor de apa.

Succesul experimentului ar putea avea consecinte practice? "Adevarata dificultate sta in dimensiunile procesului natural care se doreste a fi declansat. Raza laser actioneaza asupra unui punct, in vreme ce pentru a obtine efectul dorit trebuie sa implicam kilometri de nori", a explicat Sandro Fuzzi, de la Institutul de Stiinte ala Atmosferei si Climei din Bologna, Italia.

Sursa: La Repubblica