Prima pagină D:News

Paianjenul si planta se lupta pentru hrana

Redactia Descopera.ro | 05.12.2010 | ● Vizualizări: 248
Paianjenul si planta se lupta pentru hrana     biologie, paianjen, planta, plasa, insecta, hrana, competitie, natura, carnivor + zoom

Era cunoscut deja fenomenul competitiei pentru resurs intre plante care cresc pe acelasi teritoriu sau lupta pentru prada intre animale. Biologii au descoperit insa ca si intre reprezentantii unor regnuri diferite poate exista concurenta: a fost observata, in premiera, competitia dintre o planta carnivora si un paianjen pentru sursa de hrana necesara ambilor: insectele

Roua-cerului (Drosera capillaris) - o planta carnivora - prinde insectele cu ajutorul substantei lipioase care ii acopera frunzele, in timp ce paianjenul-lup Sosippus floridanus le captureaza cu ajutorul plaselor.

Ambele specii se hranesc cu insecte - muste, furnici, greieri etc. - care traiesc in mlastinile de turba din sudul statului Florida, SUA.

Biologii de la Universitatea din Tampa au fost mirati sa constate ca atat planta, cat si animalul se hranesc, in mare masura, cu aceleasi specii de insecte, aflandu-se, asadar, in competitie pentru resurse, si ca fiecare desfasoara strategii evolutive care sa ii asigure un avantaj asupra concurentei.

Astfel, in zonele in care exista multe exemplare de roua-cerului, paianjenii construiesc plase mai mari, pentru a reusi sa prinda mai multe insecte.
Acolo unde paianjenii sunt abundenti si consuma a o mare parte dintre insecte, exista mai putine exemplare de roua-cerului, deoarece planta, dispunand de resurse de hrana mai reduse, produce mai putine flori si seminte.

Autorii studiului planuiesc sa-si extinda cercetarile si asupra broastelor de stejar, o mica specie de amfibieni care traieste, de asemenea, in turbariile din Florida si se hraneste cu insecte, pentru a vedea daca aceasta specie ia si ea parte la competitia pentru hrana, observata intre roua-cerului si paianjenii-lup.

Sursa: Science NOW