Prima pagină D:News

Newton a gresit: gravitatia nu exista

07.15.2010 | ● Vizualizări: 2481
Newton a gresit: gravitatia nu exista     Newton, Teoria Gravitatiei, univers, energia neagra + zoom

Cercetarile fizicianului american de origine olandeza Erik Verlinde au reaprins polemicile in Statele Unite pe tema Teoriei gravitatiei, “o iluzie” in opinia acestuia.

In ultima vreme, Erick Verlinde, fizician si matematiciancelebru, care si-a legat deja numele de "teoria stringurilor" (supersimetriauniversurilor paralele), agita lumea academica din Statele Uniteprintr-o serie de conferinte in care face bucati teoriagravitatiei. Viziunea lui Erik Verlinde arunca o lumina noua asupraunora dintre marile teme ale fizicii contemporane:asa-numita "dark energy" (energia obscura), un soi deanti-gravitatie care pare a accelera expansiunea universului, sau"materia obscura", care ipotetic tine galaxiile unite intreele.

La Harvard, fizicianul Andrew Strominger nu-si ascunde admiratiapentru colegul Verlinde. "Ideile lui inspira discutii foarteinteresante, care ataca direct tot ceea ce nu intelegem dinuniversul nostru". De altfel, Verlinde este ultimul dintr-o seriede oameni de stiinta care de 30 de ani incoace "demoleaza" bucatacu bucata teoria gravitatiei. In anii '90, Ted Jacobson a ilustratgaurile nere precum niste holograme, imaginile tridimensionaleutilizate pentru siguranta cardurilor noastre de credit: tot ceeace a fost "inghitit" si a disparut in gaurile negre ale universuluiexista sub forma de informatie intiparita pe holograma, pesuprafata externa. Juan Maldacena de la "Institute for AdvancedStudy" a construit si el un model matematic al universuluiinfatisat ca un borcan de supa conservata: tot ce se intampla inborcan, inclusiv ceea ce numim gravitatie, este sintetizat peeticheta lipita pe exteriorul acestuia: in afara in schimb,gravitatia nu exista.

Erik Verlinde, autor al unei formule de algebra care-i poartanumele, are un frate geaman, Herman. Vietile lor au fost identicemulta vreme, ambii fiind matematicieni respectati: au absolvitimpreuna universitatea la Utrecht in 1988, tot impreuna au plecatin America pentru a-si continua studiile la Princeton, unde auobtinut fiecare cate o catedra. S-au casatorit cu doua surori si audivortat. Si de-abia in acest punct, in vietile lor simetrice aaparut o usoara discrepanta. Herman a ramas la Princeton, iar Erika decis sa traiasca in Amsterdam.

Vara trecuta, in timp ce se afla in vacanta in sudul Frantei, unhot i-a furat laptopul, cheile de la casa si pasaportul. A fostconstrans sa mai ramana acolo o saptamana in plus, o saptamana dereflectii care s-au dovedit "fatale" pentru teoriile lui Newton. Ganditi-va la univers ca la o cutie descrabble, jocul in care trebuie sa compui cuvinte cu literelealfabetului: daca agitati cutia si imprastiati literele laintamplare, o cantitate aproape infinita de combinatii nu are niciosemnificatie si cu cat agitati cutia mai tare, cu atat e maiprobabil ca dezordinea literelor sa creasca pe masura ce literelese combina in ordinea probabilitatii. Acesta este noul mod de avedea forta de gravitatie in viziunea lui Verlinde, ca o forma deentropie. Sau un "efect colateral al predispozitiei naturale catredezordine". Daca nu e clar ce o va inlocui, Verlinde este totusicategoric asupra unui punct: "Regele este gol. De multa vremeoamenii de stiinta au inteles ca gravitatia nu exista. Acum a venitmomentul s-o spunem cu voce tare".

Sursa: La Repubblica