Prima pagină D:News

Se accelereaza inversarea polilor magnetici ai Terrei

09.07.2010 | ● Vizualizări: 2473
O noua dovada pentru inversarea rapida a polilor magnetici ai Terrei     no tags + zoom
Galerie foto (1)

S-a calculat ca polii magnetici ai Pamantului se inverseaza odata la aproximativ 200.000 de ani, nordul devenind sud si viceversa. In mod normal, procesul dureaza 4 – 5.000 de ani dar, s-au identificat acum, pentru a doua oara, dovezi conform carora a existat o transformare de acest fel a planetei, care s-a definitivat in numai cativa ani.

Prima oara cand un indiciu al interschimbarii rapide a polilorgeomagnetici a fost descoperit era in anul 1995, atunci candprelingeri de lava bine prezervate au fost gasite la MunteleSteens, din Oregon, SUA. Cercetarile efectuate asupra rocilor deaici de catre o echipa condusa de geologul Scott Bogue de laColegiul Occidental din Los Angeles au dezvaluit ca scurgerile delava aveau un tipar magnetic neobisnuit. Conform acestui tipar,campul magnetic se deplasase de peste 10.000 de ori mai repededecat normal, cu sase grade pe zi. Tiparele magnetice s-au pastratin cristalele magnetice ale lavei, formate pe masura ce aceasta s-aracit.

Dar aceste prime descoperiri au ramas controversate si multi simulti cercetatori au contestat teoria inversarii rapide a polilor.Acum, insa, Scott Bogue si Jonathan Glen de la US Geological Surveyau descoperit dovezi in anticele roci de lava de pe Muntele Battle,din Nevada, ale unei a doua interschimbari in viteza, datata inurma cu aproximativ 15 milioane de ani.

Potrivit informatiilor continute de o anumita prelingere de lavadin Nevada, campul magnetic s-a deplasat cu 53 de gradeintr-un singur an. Lava a inceput sa se raceasca, dar a fost apoidin nou incinsa, in intervalul aceluiasi an, deoarece un val delava proaspata s-a revarsat peste ea. Cristalele din rocilerezultate au fost remagnetizate de aceasa noua lava, indicand odeplasare de 53 de grade. Descoperirea poate insemna ca polii s-auinversat complet intr-o perioada de numai patru ani.

Potrivit unor geologi, o inversare a polaritatii este cumva dedomeniul trecutului, de vreme ce campul magnetic al Pamantului s-aslabit in ultimul secol, iar ultima dislocuire stabila s-a petrecutcu 780.000 de ani in urma. Chiar daca am avea parte de o inversaresuper-rapida, ea tot nu ar fi sesizata de majoritatea oamenilor.Nimeni nu este sigur de motivul acestui fenomen geologic, desimulti oameni de stiinta sunt de parere ca el este conectat intr-unfel de miscarile de convectie ale fierului lichid din miezul external Pamantului.

Sursa: Physorg