Prima pagină D:News

Razboiul dintre sexe, un “puzzle” inca nerezolvat

11.08.2010 | ● Vizualizări: 296
Razboiul dintre sexe, un “puzzle” inca nerezolvat     sexe, evolutie, reproducere, genetica + zoom
Galerie foto (1)

“Razboiul genetic al sexelor” ar putea fi mult mai dificil de rezolvat, iar importanta lui evolutiva mult mai mare decat se credea pana acum. Aceasta este concluzia la care a ajuns o echipa de cercetatori de la Universitatile Exeter (Marea Britanie), Okayama si Kyushu (Japonia).

"Batalia" asupra careia s-au concentrat cercetatorii in cadrulstudiului lor este cea survenita atunci cand o anumita trasaturapozitiva pentru succesul reproductiv al exemplarelor unuia dintresexe este negativa pentru cei de celalalt sex. "Acest tip de duelgenetic este omniprezent in biologie. De exemplu, la fiinta umana,soldurile masculului sunt optimizare pentru activitatea fizica, invreme ce soldurile femeii servesc si sarcinii. Tocmai la acest tipde conflict evolutiv ne referim, un tip de conflict despre care secredea ca este rezolvat prin dezvoltarea de trasaturi specificesexului", a explicat Dave Hoskent, seful echipei decercetatori.

Cercetatorii au constatat insa ca nu intotdeauna conflictul intresexe ia sfarsit astfel. Nu este asadar clar cum si cand, sau chiardaca acest conflict este definitv depasit vreodata, iar acest lucruinseamna ca in procesul evolutiv ar putea avea o insemnatate maimare decat cea pana acum estimata.

In cadrul studiului lor, oamenii de stiinta au studiat ocoleoptera, Gnathocerus cornutus, specie ai carei masculi aumandibule impunatoare, largi, utilizate pentru a se lupta cu altimasculi in competitia pentru acuplare. Aceasta conformatiea mandibulelor nu este insa prezenta si la femele, indicand ca estevorba despre o trasatura specifica sexului.

Incrucisand selectiv coleopterele dotate cu mandibule mai mari saumai mici, ei au demonstrat ca succesul reproductiv al masculilorera proportional cu dimensiunea mandibulelor. Cu toate acestea, inceea ce priveste femelele, efectul s-a dovedit a fi invers:femelele din populatiile cu mandibule mai mari au dat dovada de unmai mic succes reproductiv.

"Ideea ca dezvoltarea de trasaturi corelate sexului rezolva acesttip de batalie genetica se bazeaza pe ipoteza catrasaturile sunt independente una de cealalta din punct de vederegenetic, dar acest lucru de multe ori nu este adevarat. Arhitecturagenetica poate bloca rezolvarea acestui tip de conflict", aprecizat cercetatorul Kensuke Okada.