Prima pagină D:News

De ce nu pot fi locuite super-pamanturile?

Redactia Descopera.ro | 11.10.2010 | ● Vizualizări: 1387
De ce nu pot fi locuite super-pamanturile?     terra, camp magnetic, exoplaneta, nucleu, marte + zoom

Exoplanetele asemanatoare Terrei dar mai mari si mai grele decat planeta noastra nu pot fi locuite, se arata intr-un studiu al cercetatorilor de la Institutul de Mineralogie si Fizica din Paris. Pentru a putea mentine viata, asa cum o stim noi, astfel de planete ar trebui sa aiba un nucleu de fier, partial topit, pentru a detine un camp magnetic, fapt imposibil de obtinut tocmai din cauza presiunii exercitate de un astfel de corp ceresc.

O simulare computerizata a conditiilor de pe suprafata unei exoplanete cu o masa de 10 ori mai mare ca a Pamantului a demonstrat faptul ca nucleul acesteia va ramane solid din cauza presiunilor uriase exercitate asupra lui. In consecinta, planeta nu va avea un camp magnetic si va fi expusa radiatiilor cosmice.

Cel mai bun exemplu al unei exoplanete care si-a pierdut campul magnetic este Marte. Studiile efectuate asupra Planetei Rosii au aratat ca, in cazul acesteia, campul magnetic s-a pierdut in urma cu circa 500 de milioane de ani, in urma unor bombardamente cosmice de proportii uriase. Terra ar fi suferit acelasi tratament din partea asteroizilor dar ar fi rezistat datorita dimensiunilor sale care, cel mai important, au mentinut nucleu feros in miscare.

Pana in prezent, cercetatorii au identificat aproximativ 500 de exoplanete, dar majoritatea lor este reprezentata de giganti fierbinti, si asta pentru ca tehnologia actuala permite identificarea relativ usoara a planetelor care se afla mult prea aproape de sorii lor.

Sursa: DailyMail