Prima pagină D:News

Calea Lactee a capturat o planeta dintr-o alta galaxie

Redactia Descopera.ro | 11.20.2010 | ● Vizualizări: 1444
Calea Lactee a capturat o planeta dintr-o alta galaxie     Calea Lactee, telescop, galaxie, planeta + zoom

Un caz de canibalism galactic: cu ajutorul telescopului de 2,2 metri al ESO de la Observatorul La Silla, din Chile, un grup de astronomi europeni a descoperit prima planeta provenita dintr-o alta galaxie.

Descoperirea, anuntata in revista "Science", este importanta din doua motive: intai de toate pentru faptul ca, dupa ani de deziluzii in ceea ce priveste vanatoarea planetelor extrasolare apartinand altor galaxii decat Calea Lactee, finalmente a survenit si "captura"; si asta gratie unui comportament de extrema violenta al "insulei" noastre stelare, care a facut un act de "canibalism galactic", cum il numesc astronomii.

In Cosmos "canibalismul galactic" este ceva destul de frecvent: asa a fost interceptat un curent de stele in calatoria lui in zona, pe care impunatoarea forta gravitationala a Caii Lactee a sfarsit prin a-l devora, inglobandu-l. Stelele respective apartineau unei galaxii pitice deja "inghitite" de Calea Lactee, in urma cu intre 6 si 9 miliarde de ani.

Cel de-al doilea aspect important priveste steaua HIP 13044 si planeta ei, capturate, aflate la 2 mii de ani lumina de Terra, in constelatia meridionala Fornax (Cuptorul). S-a descoperit ca astrul-mama este un asa-numit "gigant rosu", adica o stea aflata in finalul vietii ei, care deja s-a dilatat dupa ce a ars tot hidrogenul care o facea sa straluceasca, iar acum se hraneste cu heliul ramas. Este ceea ce se va intampla si cu Soarele nostru peste 5 miliarde de ani, decretand moartea vietii pe Pamant.

Acum astronomii au observat ca noua planeta, asemanatoare ca dimensiune si caracteristici cu Jupiter, este foarte apropiata de astrul-mama. Acest lucru este atribuit expansiunii astrului, si efectului sau moderat de deplasare. In concluzie, nu doar s-a descoperit prima planeta dintr-o alta galaxie, dar s-a putut observa si in realitate ceea ce se va intampla in viitor cu sistemul nostru solar.

Sursa: Corriere della Sera