Prima pagină D:News

06.28.2011 | ● Vizualizări: 428
Au apărut primele dovezi care arată că limbajul păsărilor conţine reguli gramaticale     pasari, limbaj, gramatica, sintaxa, reguli, regula gramaticala, inteligenta + zoom

Nu or folosi ele verbe, substantive şi participiu trecut, dar păsările, la fel ca oamenii, respectă regulile gramaticale. Aceasta este concluzia unui nou studiu.

"Cinteza bengaleză are propriile norme, cunoscute sub numele desintaxă," spune Kentaro Abe de la Universitatea Kyoto din Japonia."Pasarile cântatoare au o capacitate spontană de a procesastructuri sintactice în cantecele lor", adaugă el.

Pentru a arăta cum funcţionează sintaxă la animale, echipa luiAbe a redat remixuri "non-gramaticale" ale unor melodii alepăsărilor şi au măsurat răspunsurile venite din parteacintezelor.

Deşi multe animale, inclusiv câinii, papagalii şimaimuţele sunt cunoscute pentru modul în care interpreteazăconstrucţiile gramaticale şi recunosc cuvintele oamenilor ca peobiecte individuale, Abe spune că numai cintezele au dovedit că auo forma de gramatică în enunţurilor lor. Cu toate acestea,mulţi specialişti sunt de părere că şi balenele arată princântecele lor că au această capacitate.

În sălbăticie, cintezele bengaleze reacţionează la cântecelenecunoscute, ale altor cinteze, necunoscute. În laborator, Abe şicolegul său Dai Watanabe de la Agenţia de Ştiinţă şi Tehnologie dinJaponia au exploatat aceste reacţii, evaluând dacă cintezele poturmări aceste cântecele non-gramaticale.

Cum auprocedat?

Mai întâi ei le-au pus păsărilor, în mod repetat, înregistrăricu nişte cântece necunoscute, până când cintezele s-au obişnuit cuele şi nu au mai reacţionat. Apoi, au amestecat "silabe" dincântece şi le-au redat aşa păsărilor. Rezultatele au arătat căpăsările au reacţionat doar în cazul cântecului numit SEQ2,observând, parcă, o încălcare a regulilor gramaticale.Aproape 90% din păsări au reacţionat în acest fel, indicândexistenţa unei norme comune în cadrul comunităţii sociale,specifice în ordonarea secvenţială a silabelor în cântecelelor.

In experimentele ulterioare Abe a arătat că normele nu erauînnăscute - acestea au trebuit să fie învăţate. Păsările crescuteîn izolare nu au reuşit să reacţioneze la SEQ2 până când ele aupetrecut două săptămâni cu alte păsări. De asemenea, el le-aînvăţat pe păsări norme gramaticale nenaturale, obişnuindu-le cuuna dintre versiunile sale amestecate şi măsurându-le apoireacţiile avute atunci când au ascultat variantele remixate, încare regulile gramaticale erau încălcate.

În ultima parte a studiului, Abe a distrus chimic o zona acreierului lor, numită nidopaliumul anterior, similară ariei luiBroca din creierul omului, zonă care este considerată locul în carepercepem expresiile non-gramaticale. Astfel, el a vrut sădemontreze că, la fel ca la oameni, acea regiune din creier leajută pe cinteze să perceapă expresiile gramaticale. Totodată elsperă că va putea găsi o nouă teorie legată de originea gramaticiiumane.

Constance Scharff, care studiază ciripitul păsărilor la FreeUniversity din Berlin, Germania, spune că lucrarea este importantă,deoarece de multe ori se afirmă că oamenii constituie singuraspecie care utilizează gramatica.