Home » D:News » Un studiu asupra coralilor ar putea duce la crearea pastilei contra arsurilor solare

09.01.2011
Un studiu efectuat de cercetătorii de la Kings College din Londra asupra recifelor de corali ar putea avea ca efect dezvoltarea unei pastile care să prevină arsurile solare.

Echipa speră ca în următorii doi ani să testeze un compus menit să protejeze oamenii de razele ultraviolete dăunătoare, substanţă descoperită în urma studiului mecanismului de apărare împotriva ultravioletelor al coralilor.

„Ştiam deja că algele şi corali se pot proteja de razele ultraviolete dăunătoare în climatele tropicale, producând propria lor «loţiune de protecţie», dar până în prezent nu se ştia cum”, a declarat doctor Paul Long, conducătorul echipei de cercetare.

„Am descoperit faptul că algele care trăiesc în recifele de corali produc o substanţă pe care o transferă coralului, care o transformă într-o «loţiune protectoare» benefică amândurora”, a continuat acesta. Substanţa are efecte benefice şi asupra peştilor care se hrănesc din reciful de corali, deci acestea se propagă de-a lungul lanţului trofic.

Suntem foarte aproape de a crea acest compus în laborator şi, dacă totul merge bine, vom începe testarea lui în următorii doi ani. Vor fi necesare multe teste de toxicitate, dar ne aşteptăm să putem dezolta o pastilă de protecţie UV în termen de cinci ani„, a declarat Long.

Luna aceasta, în cadrul proiectului ce se desfăşoară pe o perioadă de trei ani cu finanţare de la Consiliul de Cercetare Biotehnologică şi Biologie Ştiinţifică, echipa de cercetători colectează mostre de corali pentru analize.

Un alt obiectiv pe termen lung al studiului este acela de a analiza dacă aceleaşi mecanisme ar putea impulsiona agricultura sustenabilă din ţările în curs de dezvoltare prin utilizarea protecţiei solare naturale a coralilor în producţia de plante rezistente la razele UV, care să crească în condiţii bune la lumina tropicală puternică.

„Mecanismul algelor care joacă un rol important în protejarea lor şi a recifelor de corali împotriva UV este calea shikimat, care se regăseşte doar la microbi şi plante”, a declarat cercetătorul.

Coralul este un animal care are o relaţie simbiotică unică cu algele, plante ce trăiesc în interiorul acestora. Algele produc prin fotosinteză hrana coralilor, iar deşeurile acestora sunt utilizate de către alge în procesul de fotosinteză.

Deoarece fotosinteza are nevoie de lumină solară, coralii trebuie să trăiască în apă de mică adâncime, ceea ce înseamnă că sunt vulnerabili la arsuri solare.

Echipa de cercetători studiază, de asemenea, modul în care schimbările climatice duce la albirea coralilor, care le provoacă moartea.

Albirea lor apare atunci când temperatura crescută a mării (cu 2-3 grade mai mult decât media) duce la pierderea algelor din ţesutul coralilor. Coralul moare dacă nu-şi restabileşte relaţia cu algele.

În 1998, temperaturile ridicate la nivel mondial au dus la albirea coralilor din toată lumea, provocând moartea a 16% din recifele de pe glob. Din moment ce recifele oferă un habitat pentru multe forme de viaţă, moartea lor conduce la alte pierderi semnificative.

În urma colectării probelor, echipa de cercetători va analiza modificările genetice şi biochimice care apar atunci când coralii sunt expuşi la lumină în condiţii de temperaturi mai ridicate ale apei. Se consideră că acest studiu va produce cunoştinţe vitale pentru conservarea biodiversităţii recifelor în contextul încălzirii globale.

Sursa: France24