Home » D:News » Viaţa amoroasă a insectelor ascunde secrete crude

Viaţa amoroasă a insectelor ascunde secrete crude

10.06.2011
Viaţa amoroasă a insectelor ascunde secrete crude
Zumzetul musculiţelor de oţet de sex masculin nu este doar o invitaţie la împerechere: noi cercetări arată că aceste sunete au efecte uimitoare asupra sistemului imunitar al femelelor, care se pregătesc astfel pentru durităţile comportamentului masculilor.

Studiul realizat de Elina Immonen şi Mike Ritchie de la Universitatea St. Andrews, Marea Britanie, a urmărit modificările care se produc la nivel genetic atunci când musculiţele de oţet (Drosophila melanogaster) se pregătesc pentru reproducere.

Experimentele au fost realizate pe un grup de musculiţe femele, care au fost puse să asculte o înregistrare cu un „cântec” produs de vibraţiile aripilor unui mascul. Analizând apoi genomul acestor femele, specialiştii au descoperit că organismul musculiţelor intrase într-o stare de alertă generală – de pildă, genele de la nivelul antenelor (care în cazul acestor insecte au rol auditiv) se activaseră.
Dar marea surpriză a cercetătorilor a fost constatarea că şi genele responsabile de întreţinerea sistemului imunitar se activaseră odată cu receptarea trilului unui mascul.

„Este ca şi cum femela aude un zumzăit sexy şi realizează că urmează să se împerecheze curând, pregătindu-se fiziologic pentru ceea ce urmează – iar pregătirea include şi activarea sistemului imunitar,” a explicat prof. Ritchie.

Acest fenomen este considerat de prof. Mike Siva-Jothy de la Universitatea Sheffield, drept logic din punct de vedere evolutiv. La multe insecte, masculul vatămă femela în tinmpul împerecherii. (De pildă, la ploşniţele de pat, masculul înţeapă femela în abdomen pentru a o fecunda.) Acest proces le expune pe femele infecţiilor cu diverşi patogeni. Specialiştii spun că este posibil ca evoluţia să le fi învăţat să anticipeze acest lucru şi să încerce să se pregătească, activîndu-şi sistemul de apărare imunitară a organismului.

Cel mai vechi monument istoric din Moldova, unic în estul Europei, va fi restaurat cu fonduri europene