Home » D:News » Un test va indica pacienţii care au şanse de a se vindeca de cancer prin chimioterapie

11.02.2011
Un test de laborator evaluează cât de aproape sunt celulele canceroase de autodistrugere şi îi ajută pe oncologi să determine care dintre pacienţi ar putea fi ajutaţi de tratamentul chimioterapic.

În urma unor teste efectuate în mai multe spitale, s-a observat că pacienţii ale căror celule canceroase erau aproape de stadiul de autodistrugere au răspuns mult mai bine la chimioterapie.
De exemplu, în unele tumori celulele se divid cu rapiditate, cum este cazul cancerului pancreatic, care este extrem de rezistent la chimioterapie. Pe de altă parte, în cazul leucemiei mieloide cronice, creşterea este lentă, iar tratamentul chimioterapic este mai eficient.

Cu toate acestea, indiferent cât de repede se divid celulele cenceroase, probabilitatea ca ele să răspundă la chimioterapie depide de „dispoziţia” lor de a se autodistruge. Fenomenul de „sinucidere celulară” poartă numele de apoptoză şi este un fenomen natural, dar care la celulele canceroase este perturbat.

Testele au vizat pacienţi care sufereau de mielom multiplu, leucemie acută mieloidă, leucemie acută limfocitară şi cancer ovarian. Procesul a implicat prelevarea unor celule canceroase şi expunerea lor la proteine care stimulează apoptoza. La celulele care sunt deja aproape de apoptoză, membranele mitocondriilor (organite celulare care produc energie) încep să se rupă şi captează o cantitate mai mare de colorant fluorescent (folosit pentru evidenţierea celuleleor canceroase în preparatele microscopice) decât în alte cazuri.

Deşi testul implică metode de cercetare complicate, având în vedere că presupune analizarea celulelor vii, specialiştii cred că el se va dovedi practic pentru stabilirea exactă a pacienţilor care vor răspunde bine la tratamentul chimioterapic.

Sursa: Technology Review