Home » D:News » Viermii de mătase au fost modificaţi genetic pentru a produce mătase de păianjen

Descopera 01.03.2012
Oamenii de ştiinţă au reuşit să creeze viermi de mătase modificaţi genetic pentru a produce mătase de păianjen.

Cercetătorii speră că această reuşită va conduce la crearea unor noi fibre, mult mai puternice, ce vor putea fi folosite în textile, ca bandaje pentru victimele arsurilor şi pentru conceperea de veste anti-glonţ.

Viermii de mătase modificaţi genetic produc fire dure, conţinând proteine din mătasea de păianjen. Aceste fire sunt mai elastice decât cele obişnuite, fiind totodată extensibile, având numeroase aplicaţii medicale.

Încercările precedente de a introduce proteine din mătasea de păianjen în firele produse de viermi de mătase nu au dat rezultate. Acum, graţie unei noi tehnici concepute de Dr. Donald Jarvis, de la Universitatea din Wyoming, viermii de mătase transgenici au produs fire cel puţin la fel de dure ca mătasea de păianjen.

„Mătasea de păianjen prezintă un potenţial imens, fiind un biomaterial cu numeroase aplicaţii. Creşterea în captivitate a păianjenilor nu este posibilă, astfel că trebuie găsită o altă cale pentru a produce mătase de păianjen. Firele de mătase pot fi folosite pentru suturi, pentru conceperea de ligamente artificiale, tendoane, microcapsule şi pentru multe alte aplicaţii medicale. Viermii de mătase sunt principala sursă de mătase folosită pentru suturi, dar mătasea de păianjen prezintă proprietăţi superioare, fiind ideală pentru procedurile care necesită suturi mai fine, precum operaţiile chirurgicale oftalmologice, neurologice sau cosmetice. Rezultatele obţinute de echipa noastră arată că viermii de mătase pot fi modificaţi genetic pentru a produce fire compozite de mătase ce conţin proteine din mătasea de păianjen, rezultând astfel o mătase cu proprietăţi mecanice mult îmbunătăţite”, a explicat Dr. Jarvis.