Home » D:News » A fost descoperit strămoşul tuturor plantelor

A fost descoperit strămoşul tuturor plantelor

02.18.2012
A fost descoperit strămoşul tuturor plantelor
O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a analizat ADN-ul unei alge microscopice primitive, iar rezultatele au fost spectaculoase. Conform datelor, se pare că toate plantele de pe Terra ar fi avut un singur strămoş, din care au evoluat şi s-au diversificat toate speciile cunoscute în prezent.

Echipa condusă de bioinformaticianul Dana Price din cadrul Laboratoarelor Bhattacharya de pe lângă Universitatea Rutgers din New Jersey, SUA, a analizat ADN-ul plastidelor algei glaucofite Cyanophora paradoxa, una dintre cele mai primitive alge cunoscute, după care a comparat datele cu cele obţinute din analiza plastidelor altor specii de alge (roşii şi verzi), precum şi ale unor plante terestre.

Rezultatele arată că, atât la alge, cât şi la plantele terestre, plastidele (cloroplastele), organitele celulare în care are loc procesul fotosintezei, ar fi fost, la origine, cianobacterii, organisme primitive unicelulare, fotosintetizatoare, care, în cursul evoluţiei, au fost încorporate în celulele altor organisme, rezultând astfel plantele, capabile şi ele de fotosinteză.

Analiza ADN-ului algei Cyanophora paradoxa arată că plastidele (cloroplastele) acesteia amintesc de primele cianobacterii, deoarece includ gene responsabile de procesele de fermentaţie şi biosinteza amindonului.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, gene similare celor din bacteriile străvechi de tipul Chlamydia.

Toate aceste gene au fost responsabile de fotosinteză şi de transformarea substanţelor astfel obţinute în polizaharide, ce puteau fi depozitate în celulă.

Alte analize genetice sugerează că incorporarea cianobacteriilor s-ar fi întâmplat într-o singură ocazie şi a necesitat coopoerarea dintre celulele-gazdă, cianobacteria fotosintetizatoare şi organismul tip Chlamydia.

Cianobacteriile produceau hrană din lumina solară, iar celelalte bacterii transformau substanţele fotosintetizate, astfel încât să poată fi accesibile celulei-gazdă.

Conform aceloraşi specialişti, cele trei componente au format un organism nou. În urmă cu peste 60 milioane ani o specie de amoebă, denumită Paulinella, a încorporat de asemenea o cyianobacterie fotosintetizantă.

Sursa: Physorg