Home » D:News » Genele pot „repara” cicatricele inimii

Genele pot „repara” cicatricele inimii

Publicat: 03.04.2012
Ţesutul cicatrizat, localizat la nivelul inimii, poate fi vindecat prin injectarea a trei gene vitale, susţine un nou studiu.

Realizatorii cercetării susţin că descoperirea are potenţialul de a ajuta la recuperarea naturală a pacienţilor care au suferit un infarct miocardic.

Oamenii de ştiinţă de la Gladstone Institute of Cardiovascular Diseases din San Francisco, SUA, au utilizat un virus care a avut rolul de a transporta genele direct în celulele din ţesutul cicatrizat al şoarecilor care supravieţuiseră unui atac de cord. În urma testelor, s-au demonstrat că celulele numite fibroblaste, responsabile pentru cicatrizare, au început să se transforme în celule cardiace normale. Acest proces sugerează că aceeaşi tehnică ar putea fi utilizată pentru a combate cicatricele localizate în alte părţi ale corpului, având capacitatea de a regenera celulele nervoase la pacienţii cu leziuni ale măduvei spinării şi pe cele pancreatice la persoanele cu diabet.

Inimile sănătoase conţin diferite tipuri de celule, inclusiv cardiomiocite (celule musculare cardiace) şi fibroblaste, care au rolul de a oferi suportul structural. Atunci când o persoana suferă un atac de cord, fibroblastele migrează spre locul vătămat şi formează o cicatrice.

Procesul cicatrizării poate fi considerat benefic, deoarece, fără suportul structural al fibroblastelor, inima s-ar deteriora. Cu toate acestea, cicatricele fibrotice nu se pot contracta ca ţesutul muscular pe care îl înlocuiesc. În aceste condiţii inima este suprasoliciatată, iar stresul poate duce la insuficienţă cardiacă sau chiar moarte.

Ţelul cercetătorilor a fost acela de a repara daunele produse de atacul de cord, prin înlocuirea cardiomiocitelor pierdute. Implantul de celule stem oferă şi el o posibilă soluţie, dar uneori este dificil ca acestea să se integreze alături de cele cardiace. De asemenea, există posibilitatea ca celulele stem să determine apariţia unor tumori.

Sursa: Press Association

Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
William Herschel, singurul compozitor astronom. Descoperitorul planetei Uranus
Cercetătorii au reușit să vadă cum comunică neuronii
Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?