Home » D:News » „Ceea ce înţelegem despre Univers urmează să se schimbe”, anunţă CERN în urma descoperirii bosonului Higgs

Publicat: 04.07.2012
Oficialii CERN au anunţat astăzi cea mai importantă reuşită a acestui secol, una care va conduce cu siguranţă la obţinerea unui premiu Nobel: descoperirea bosonului Higgs!

Zvonurile lansate de fizicienii de la CERN la finalul lunii iunie au fost astăzi confirmate, oamenii de ştiinţă anunţând că ambele experimente desfăşurate în cadrul acceleratorului de particule LHC, ATLAS şi CMS, au descoperit o particulă în regiunea de masă 125-126 GeV.

„Se observă în datele colectate dovezi clare ale unei noi particule, cu un nivel de siguranţă de 5 sigma, în regiunea de masă 126 GeV”, a anunţat Fabiola Gianotti, purtător de cuvânt pentru experimentul ATLAS. „Rezultatele sunt preliminare, dar semnalul 5 sigma este dramatic. Este în mod cert o nouă particulă. Ştim că este vorba despre un boson, fiind cel mai greu boson descoperit vreodată”, a declarat Joe Incandela, purtător de cuvânt pentru experimentul CMS. „Consecinţele acestui anunţ sunt foarte importante, din acest motiv fiind nevoie să fim extrem de atenţi în studiile noastre şi în verificarea datelor”, a adăugat Incandela.

„Este greu să nu fim entuziasmaţi de aceste rezultate”, a declarat Sergio Bertolucci, directorul de cercetare al CERN. „Am afirmat anul trecut că în 2012 fie vom găsi o particulă nouă, similară celeia prezise de Higgs, fie vom exclude existenţa unei particule Higgs prezise de Modelul Standard al fizicii. Cu toată grija pe care o necesită un acest anunţ, acum pot spunem că ne aflăm la un punct de răscruce: observarea acestei noi particule indică o cale pentru viitor ce ne va duce la o mai bună înţelegere a ceea ce vedem astăzi în datele colectate”, a adăugat Bertolucci.

Rezultatele anunţate astăzi sunt etichetate ca fiind „preliminare” şi se bazează pe datele colectate în 2011 şi 2012, datele din 2012 fiind încă sub analiză. Spre finalul anului urmează să fie publicate mai multe detalii, după ce LHC va oferi experimentelor mai multe date.

Cercetătorii anunţă că următorul pas va fi înţelegerea exactă a naturii acestei particule şi însemnătatea sa în mai buna înţelegere a universului. Dacă particula se va dovedi a fi mult-căutatul boson Higgs, ultima particulă prezisă de Modelul Standard al fizicii particulelor, aceasta ar putea permite cercetătorilor să înţeleagă mai bine lumea în care trăim. „Toată materia vizibilă din Univers nu reprezintă mai mult de 4% din total. O variantă mai exotică a particulei Higgs ne-ar putea ajuta să înţelegem restul de 96% din Univers, parte încă obscură astăzi”, explică reprezentanţii CERN.

„Am atins un prag de hotar în înţelegerea naturii”, a declarat directorul CERN, Rolf Heuer. „Descoperirea unei particule consistente cu predicţiile despre bosonul Higgs deschide calea spre studii mai detaliate, ce necesită statistici mai ample, ce ne vor ajuta să înţelegem proprietăţile noii particule şi care ne vor permite să descifrăm şi alte mistere ale Universului nostru”, a mai spus Heuer.

După ce oficialii CERN au anunţat descoperirea particulei a cărei existenţă a fost prezisă în 1964 de Peter Higgs (alături de alţi 3 teoreticieni), fizicianul în vârstă de 83 de ani a urcat pe scenă şi a declarat, aproape plângând, că „pentru mine este uluitor că această descoperire s-a petrecut în timpul vieţii mele”.

Descoperirea bosonului Higgs nu înseamnă că munca celor de la LHC s-a încheiat. Pe lângă ATLAS şi CMS, LHC conţine alte două experimente, LHCb şi ALICE, ce investighează antimateria şi alte aspecte importante ale fizicii. David Evans, conducătorul echipei britanice ce lucrează în cadrul ALICE, afirmă că „dacă e să facem o paralelă cu Jocurile Olimpice,  descoperirea bosonului Higgs reprezintă câştigarea unei medalii de aur. Sunt  convins că majoritatea ţărilor vor să câştige mai multe medalii, iar eu sunt convins că CERN va aduce numeroase medalii de aur de-a lungul anilor”.

Surse: CERN, Nature, National Geographic

Ce ascundeau faraonii Egiptului antic în interiorul piramidelor?
Noi indicii despre „ușa” misterioasă de pe Marte. Ce a descoperit NASA?
De ce există atât de mulți giganți în adâncurile oceanelor? Explicația te va surprinde
Inginerii de la NASA, nedumeriți de datele „imposibile” colectate de sonda Voyager 1
Lumea se confruntă cu mari provocări din cauza COVID-19, a variolei maimuței și a războaielor
Se împlinesc 479 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Când încep temperaturile de peste 30 de grade Celsius? Prognoza anunțată de ANM
Cum ar putea fi benefic pentru restul lumii impasul prin care trec monedele virtuale?
Japonia, cu un pas mai aproape de deversarea apei radioactive de la Fukushima în Pacific
Big Ben, aproape finalizat după o restaurare de 80 de milioane de lire sterline
Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?
Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui