Home » D:News » Savanţii au reuşit să identifice un filament de materie neagră

Savanţii au reuşit să identifice un filament de materie neagră

Publicat: 06.07.2012
Oamenii de ştiinţă au anunţat că au observat o “punte” imensă formată din materie neagră, care conectează două galaxii: Abell 223 şi Abell 222.

Materia neagră este extrem de greu de detectat, având în vedere că ea nu emite niciun fel de radiaţii. „Puntea” a fost detectată ca urmare a valurilor pe care le-a produs în spaţiu, distorsionând lumina provenită de la stelele aflate în apropiere.

Materia neagră este o substanţă controversată, care nu poate fi detectată în mod direct de un telescop pe de Pământ, dar despre care unii oameni de ştiinţă spun că ocupă 98% din masa întregului univers. Se crede că ea ar acţiona ca un „lipici” care uneşte galaxiile unele cu altele. Fără ea, universul nu ar exista în forma sa actuală.

„Este pentru prima dată când un filament de materie neagră este detectat datorită efectului său de lentilă gravitaţională, Este o confirmare a teoriei standard cu privire la modul de formare a structurii universului”, a declarat astronomul Jörg Dietrich, de la Universitatea din München.

Deşi se credea că filamentele dintre galaxii sunt prea slabe pentru a putea fi detectate, geometria dintre cele două galaxii studiate le-a permis cercetătorilor să înregistreze un semnal.

Astronomii au utilizat date prelevate cu ajutorul telescopului instalat pe vârful muntelui Mauna Kea (din Hawaii) pentru a analiza lumina provenită de la 40.000 de galaxii din jurul lui Abell 223 şi 222. Astfel au găsit o distorsiune în spaţiu-timp, care permitea observarea unui „fir” de materie neagră care unea cele două galaxii.

Până acum, aproape toate informaţiile despre materia neagră au fost obţinute prin intermediul simulărilor pe computer. Tocmai de aceea este nevoie ca aceste cercetări să continue, pentru a înţelege natura universului.