Home » D:News » Până unde merg asemănările dintre Titan şi Terra?

Până unde merg asemănările dintre Titan şi Terra?

Publicat: 25.07.2012
Oamenii de ştiinţă susţin că, sub straturile groase de nori ce acoperă Titan, suprafaţa îngheţată a satelitului este străbătută de reţele complexe de râuri.

„Luna” misterioasă a lui Saturn i-a intrigat de mult pe oamenii de ştiinţă, cărora nu le-a fost uşor să studieze suprafaţa satelitului din cauza gazului portocaliu în care este învăluit. În 2004, nava spaţială Cassini a reuşit să străpungă ceaţa din jurul lui Titan, reuşind să trimită imagini către Pământ. În urma analizării acestor imagini, cercetătorii de la MIT şi de la Universitatea din Tennessee au concluzionat că, din mai multe puncte de vedere, suprafaţa îngheţată a satelitului natural este asemănătoare cu cea a Terrei .

Imaginile au arătat că, în mod surprinzător, suprafaţa lui Titan este lipsită de cratere, ceea ce înseamnă că stratul exterior al satelitului este în mod constant într-o continuă remodelare, exact aşa cum se întâmplă şi pe Pământ. De asemenea, în peisaj se încadrează o serie de râuri, care se varsă în lacuri gigantice ce se asemănă uimitor de mult cu cele de pe planeta noastră. Cu toate acestea, există o diferenţă majoră: râurile nu sunt formate din apă, ci din metan lichid.

Din acest motiv, cea mai mare parte a râurilor de pe Titan nu curg cu aceeaşi rapiditate ca cele de pe Pământ, ci se scurg încet prin gheaţa densă, formând reţele subţiri.

În ceea ce priveşte refacerea continuă a suprafeţei, oamenii de ştiinţă sunt de părere că Titan a trecut prin schimbări geologice asemănătoare cu cele pe care le-a suferit şi Terra. De exemplu, pe Pământ, craterele sunt o raritate, deoarece plăcile tectonice, erupţiile vulcanice, gheţarii şi reţelele hidrografice au contribuit la remodelarea planetei de-a lungul miliardelor de ani. Pe Titan, în schimb, acest proces a fost asigurat de erupţii de lavă îngheţată, de eroziune şi sedimentare.

Sursa: The Week