Home » Istorie » Descoperirea unui craniu strivit al unui Neanderthal ar putea schimba perspectiva asupra evoluţiei omului. FOTO

02.20.2020
Arheologii au descoperit craniul strivit şi părţi din trunchiul unui om de Neanderthal, vechi de 70.000 de ani, în Peştera Shanidar, din Kurdistanul irakian.

Vezi aici imagini de la descoperirea acestui om de Neanderthal în Peştera Shanidar

În urmă cu aproximativ 70.000 de ani, trupul neînsufleţit al unui Neanderthal a fost înmormântat în Peştera Shanidar, din Kurdistanul irakian. Săpături recente au adus la lumină treptat partea superioară a scheletului. Potrivit unui studiu citat de CNN, este prima descoperire de acest fel din ultimii 20 de ani.

Nu este întâia oară când Peştera Shanidar devine locul unor descoperiri arheologice. Tot aici, Ralph Solecki a găsit în anii ’50 rămăşiţele a 10 bărbaţi, femei şi copii Neanderthali. Potrivit arheologului, faptul că pe oseminte au fost identificate urme de polen indică un ritual funerar care implică flori şi elemente vegetale, potrivit Mediafax.

În 1960, Solecki şi colegii săi au dus o parte dintre scheletele descoperite la Muzeul din Bagdad, transportându-le pe acoperişul unui taxi. Studiile lor asupra Neanderthalilor excavaţi au stârnit numeroase controverse, oferind noi perspective asupra complexităţii ritualurilor şi comportamentelor acestora. Ideea conform căreia Neanderthalii erau mai evoluaţi decât se credea înainte a creat un contrast puternic în rândul cercetătorilor, dar şi al oamenilor obişnuiţi.

Ralph Solecki

Solecki a murit la 101 ani, în 2019, fără a-şi finaliza cercetările legate de scheletele descoperite în Kurdistanul irakian, întrucât săpăturile au fost întârziate de activitatea ISIS.

În perioada 2016-2019, noi rămăşiţe din era Omului Neanderthal au fost descoperite în aceeaşi peşteră, potrivit unui studiu realizat de Institutul de Arheologie McDonald al Universităţii Cambridge. Alte detalii despre cel botezat Shanidar Z au fost împărtăşite într-un articol ştiinţific publicat marţi în revista „Antiquity”. Cu ajutorul inovaţiilor tehnologice, oamenii de ştiinţă vor putea determina cum arătau, dar şi cum au murit oamenii ale căror rămăşiţe au ajuns în laboratoarele lor.

Credit foto: Graeme Barker, Institutul de Arheologie McDonald al Universităţii Cambridge

De asemenea, o rocă triunghiulară de dimensiuni mari a fost găsită în apropierea craniului strivit lui Shanidar Z, marcând cel mai probabil, mormântul. „Există dovezi care confirmă faptul că a fost înmormântat în mod deliberat”, susţine studiul.

Cercetătorii consideră că trupul lui Shanidar Z a fost aşezat pe spate, cu capul întors spre partea stângă şi sprijinit pe mână. Jumătatea inferioară a scheletului lipseşte, dar oamenii de ştiinţă nu exclud posibilitatea ca restul de oase să fie în altă parte a peşterii.

„În ultimii ani, s-au adunat dovezi din ce în ce mai puternice în sprijinul teoriei gradului avansat de evoluţie la care ajunseseră Neanderthalii. Dacă foloseau, într-adevăr, Peştera Shanidar drept cimitir, ritul funerar ar sugera o deosebită complexitate culturală”, au afirmat cercetătorii.