Home » Istorie » O specie bizară de dinozaur i-a nedumerit pe cercetători: „Nu seamănă cu nimic văzut în natură până acum”

Interpretare artistică a speciei Ubirajara jubatus. Sursa foto: Luxquine/Wikimedia Commons
Publicat: 04.01.2021

În urmă cu aproximativ 110 de milioane de ani, de-a lungul țărmurilor unei lagune antice care azi este nord-estul Braziliei, un dinozaur biped de mărimea unei găini din perioada cretacică își câștiga traiul prin vânarea de insecte și mici vertebrate precum broaște sau șopârle.

La interior, era obișnuit, având un schelet asemănător multor dinozauri mici din acea perioadă, însă la exterior, această specie era complet neașteptată, au spus oamenii de știință.

Acest dinozaur, numit Ubirajara jubatus, deținea o coamă de structuri similare părului și două structuri rigide cu totul unice care îi ieșeau din umeri, asemănătoare unei panglici și compuse din keratină, aceeași substanță din păr și unghii.

O formă rudimentară de pene

„Există o sumedenie de dinozauri ciudați, însă niciunul nu poate fi comparat cu acesta”, a spus David Martill, profesor de paleobiologie la Universitatea din Portsmouth, Marea Britanie, care a ajutat la coordonarea studiului.

Cercetările au fost publicate în jurnalul Cretaceous Research.

Structurile similare părului ale lui Ubirajara par a fi o formă rudimentară de pene numite „protopene”. Acestea nu erau, de fapt, păr, o caracteristică exclusivă mamiferelor. Mulți dinozauri aveau pene, iar păsările au evoluat din mici dinozauri cu pene în urmă cu 150 de milioane de ani.

„Nu seamănă cu nimic din ce am mai văzut eu în natură până acum”

„Posibil că de la distanță părea mai degrabă păros decât cu pene. Cel mai probabil avea protopene similare părului pe tot corpul, însă acestea au fost păstrate doar de-a lungul gâtului, spatelui și brațelor. Cele de pe spate sunt foarte lungi și produc un fel de coamă care este unică dinozaurilor”, a mai precizat Martill, potrivit The Guardian.

Structurile asemănătoare unei panglici ale lui Ubirajara ar fi fost folosite pentru prezentare, cel mai probabil pentru a atrage parteneri sau pentru a intimida adversari, a adăugat Martill. Astfel de manifestări sunt adesea desfășurate de masculi, astfel că cercetătorii au putut presupune că acest individ Ubirajara era un mascul.

„Panglicile par să iasă din umeri și nu seamănă cu nimic din ce am văzut eu în natură până acum”, a mai spus Martill.

Deși este imposibil de aflat doar de la fosilă, care a ajuns la un muzeu din statul brazilian Ceará la începutul anilor 1990, Martill a mai spus că Ubirajara ar fi fost colorat.

Extincția care a permis dinozaurilor să domine lumea

Fosila unui dinozaur surprinde schimbările care apar odată cu evoluția

Fetiță de 12 ani, vândută de părinții români pentru 3.000 de euro
Cum va fi vremea la final de iarnă și început de primăvara? Prognoza ANM
Războiul din Ucraina a provocat a patra cea mai mare criză de refugiați din istorie
Compania low-cost care ar putea scumpi biletele de avion la vară
Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani
GÂNDUL „Banking Innovators SUMMIT” – Oportunități pentru sistemul bancar românesc – Inspirație din modelele europene
Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus
Tsunamiurile pot fi detectate eficient folosind cabluri de fibră optică
Au fost găsite microplastice în sedimente neatinse de om
Oamenii de știință au dezvoltat un instrument pentru a dezvălui cine este expus la riscul de burnout
Test de cultură generală. Unde trăiește 90% din populația Pământului?
Revenire spectaculoasă pentru sonda SLIM, trimisă de japonezi pe Lună
Ce au descoperit cercetătorii în părul lui Beethoven după 200 de ani de la moartea compozitorului?
Primul aeroport din Europa cu podgorie pe acoperiș
Lenovo a prezentat un laptop cu ecran transparent
Se împlinesc 88 de ani de la moartea unui mare fiziolog rus. Învăţăm şi astăzi despre experimentele lui
Probleme pentru Cristiano Ronaldo după un gest făcut la finalul unui meci din Arabia Saudită
Cum încearcă firmele din Coreea de Sud să crească natalitatea țării?