Home » Istorie » Câți Tyrannosaurus rex au trăit pe Terra? „Au fost precum Godzilla, dar reali”

Câți Tyrannosaurus rex au trăit pe Terra? „Au fost precum Godzilla, dar reali”

Mihaela STOICA 04.20.2021
Câți Tyrannosaurus rex au trăit pe Terra? „Au fost precum Godzilla, dar reali”
Tyrannosaurus Rex / Credit foto: Shutterstock

Temuții Tyrannosaurus rex, dinozaurii mâncători de carne care măsurau cât un autobuz școlar, au trăit în număr aparent mare în perioada Cretacic. Concluzia apare în primul studiu privind răspândirea T. Rex în cei aproximativ 2,4 milioane de ani de existență.

Cercetătorii din SUA au dezvăluit recent primul calcul al populației totale de T. Rex în cei aproximativ 2,4 milioane de ani în care acești temuți dinozauri au locuit în vestul Americii de Nord în amurgul erei dinozaurilor.

Oamenii de știință au luat în considerare o serie de factori, inclusiv dimensiunea răspândirii geografice, masa corporală, modelul de creștere, vârsta la maturitate sexuală, speranța de viață, durata unei singure generații și timpul total în care Tyrannosaurus rex a existat înainte de dispariția din urmă cu 66 de milioane de ani.

De asemenea, au ținut cont și de legea lui Damuth, care leagă populația de masa corporală: cu cât un animal este mai mare cu atât sunt mai puțini indivizii din specia lui.

Analiza lor, citată de Reuters, a arătat că numărul total de indivizi T. Rex care au existat vreodată pe Terra a fost de aproximativ 2,5 miliarde, inclusiv aproximativ 20.000 de adulți în viață în orice moment.

T. Rex, printre cei mai mari dinozauri carnivori

Din 1905, de când a fost descris pentru prima dată, au fost descoperite fosilele a peste 40 de indivizi T. Rex, oferind o multitudine de informații despre temutele fiare.

Paleontologul Charles Marshall, care a condus studiul publicat în revista Science, a afirmat că T. Rex „au fost precum Godzilla, dar reali”.

S-au numărat printre cei mai mari dinozauri carnivori, având un craniu lung de aproximativ 1,5 metri, fălci masive și musculoase cu o forță de mușcătură capabilă să zdrobească oase, o gură plină de dinți zimțați de mărimea unei banane, un miros ascuțit, picioare puternice și brațe firave cu mâinile cu doar două degete.

Poate cel mai cunoscut exemplar de Tyrannosaurus rex este Sue, expus la Field Museum (Muzeul de Istorie Naturala din Chicago), care măsoară 12,3 metri lungime, cântărește aproximativ 9 tone și a trăit aproximativ 33 de ani.

Noul studiu a stabilit o greutate de 5,2 tone pentru un adult mediu T. Rex, o durata medie de viață de 28 de ani, un total de 127.000 de generații ale speciei, în timp ce aria geografică de răspândire a fost de 2,3 milioane de kilometri pătrați.

Un dinozaur carnivor uriaș la fiecare 100 de kilometri pătrați

Cercetătorii au calculat o densitate medie a populației de aproximativ un T. Rex pentru fiecare 100 de kilometri pătrați.

Fosile din această specie de dinozauri au fost descoperite în provinciile canadiene Alberta și Saskatchewan și în statele americane Montana, Wyoming, Dakota de Sud, Dakota de Nord, Utah, Colorado, New Mexico și Texas.

Aparent, T. Rex a dispărut când un asteroid a lovit Mexicul, în urmă cu 66 de milioane de ani, exterminând trei sferturi din speciile de pe Terra.

În timp ce incertitudinile din estimări au fost mari și unele dintre ipoteze pot fi contestate de alți paleontologi, studiul a reprezentat un efort util pentru a extinde cunoștințele despre acest faimos dinozaur, a declarat Charles Marshall, directorul Muzeului de Paleontologie al Universității din California și profesor de biologie integrativă al Universității Berkeley.

Potrivit acestuia, formula de calcul și criteriile ar putea fi aplicate și în cazul altor animale dispărute.

Paleontologul și coautorul studiului, Ashley Poust, de la Muzeul de Istorie Naturală din San Diego, a declarat că, în timp ce 2,5 miliarde de dinozauri T. Rex reprezintă mult, este doar aproximativ o treime din populația umană actuală a Pământului, iar un total de 20.000, în orice moment pe toată suprafața de 2,3 milioane de kilometri pătrați, însumează doar întreaga populație de azi a unui oraș mic.

„Trebuie să fi parcurs distanțe lungi pentru a se împerechea sau poate chiar să aibă grijă de puii lor”, a precizat Poust.

Unul dintre cele mai bune exemplare de T. Rex descoperite vreodată, vândut cu o sumă uriașă