Home » Știință » T. Rex trecea printr-o perioadă de creștere rapidă în timpul adolescenței

T. Rex trecea printr-o perioadă de creștere rapidă în timpul adolescenței

Publicat: 02.12.2020

Tiranozaurii aveau, după cum arată oasele lor, o perioadă rapidă de creștere  în timpul adolescenței, dar același lucru nu era valabil și pentru alte specii bipede.

Tyrannosaurus rex a fost unul dintre cei mai mari dinozauri care mănâncă carne din toate timpurile, fosilele arată că acesta măsura până la 42 de metri în lungime de la bot până la coadă și ar fi cântărit în jur de șapte tone. Și nu era un exemplu unic, unii dintre verii săi mai puțin cunoscuți puteau atinge aproape aceeași dimensiune, notează Phys.

Oamenii de știință au arătat în trecut că T. rex a devenit atât de mare trecând printr-o perioadă de dezvoltare rapidă în adolescență, dar nu știau dacă acest lucru este adevărat doar pentru tiranozauri, pentru rudele lor apropiate, sau poate pentru toți marii dinozauri bipezi.

Prin studierea oaselor de dinozauri și analizarea liniilor de creștere, o echipă de cercetători au descoperit un răspuns: T. rex și rudele sale cele mai apropiate au avut o adolescență incomodă în timpul căreia creșteau rapid în dimensiuni, în timp ce verii săi mai îndepărtați din grupul alosauroid au continuat să crească puțin câte în fiecare an.

„Am vrut să analizăm o gamă largă de teropozi diferiți, dinozauri carnivori cu două picioare, pentru a înțelege tiparele mai largi de creștere și evoluție”, explică Tom Cullen, autorul principal al unui nou studiu.

Tiranozaurii se dezvoltau atipic în raport cu alți dinozauri

„Am vrut să vedem dacă am obținut același istoric de creștere atunci când am prelevat o varietate de oase diferite din același schelet. Toate aceste întrebări despre cum au crescut teropodele ar putea avea un impact asupra înțelegerii noastre asupra evoluției grupului”, explică dr. Pete Makovicky.

Întrebările legate de modul în care se dezvoltă un dinozaur sunt surprinzător de dificile. Mamiferele, printre care ne numărăm și noi, tind să treacă printr-o perioadă de creștere extremă în prima parte a vieții și apoi să aibă aceeași dimensiune odată ce ajung la maturitate. În alte grupuri de animale, situația se poate schimba. „Rata de creștere variază într-adevăr, nu există o dimensiune potrivită tuturor”, spune dr. Cullen, care este acum cercetător postdoctoral la Muzeul de Științe Naturale din Carolina de Nord.

„Păsările au creșteri bruște și ating dimensiunile adulților foarte repede, în timp ce reptilele precum aligatorii și diferite șopârle și șerpi au o creștere extinsă. În cazul acestora, un individ cu adevărat mare este probabil foarte bătrân”, mai adaugă acesta.

Dinozaurii teropozi precum T. rex sunt înrudiți atât cu păsările moderne, cât și cu reptilele, de fapt, păsările sunt singurele teropode vii. Oamenii de știință nu știau dacă tiparele de creștere ale teropodelor seamănă mai mult cu cele ale păsărilor sau ale reptilelor, iar aceste modele diferite de creștere pot face o mare diferență în modul în care un animal se potrivește în ecosistemul său.

Creșterea rapidă poate fi un avantaj competitiv, oferă protecția în fața altor prădători și ușurează vănătoarea. Pe de altă parte, o astfel creștere necesită multă energie și resurse și este mai ușor să devii puțin mai mare în fiecare an toată viața ta. „Cantitatea de calorii pe care ar fi consumat-o T. rex în timpul creșterii ar fi fost ridicolă”, explică Cullen.