Home » Istorie » O epavă dezvăluie secretul dominației maritime olandeze din secolul al XVII-lea

O epavă dezvăluie secretul dominației maritime olandeze din secolul al XVII-lea

Publicat: 08.11.2021

Republica Olandeză a putut să instituie dominația maritimă din secolul al XVII-lea deoarece a avut acces la sursele de lemn necesare construirii navelor, într-o perioadă de criză a acestui material.

Multe nave olandeze au trecut prin coasta Australiei de Vest în timp ce călătoreau în Asia de Sud-Est, în anii 1600. Lemnul de pe Batavia, epava unei nave celebre, a dezvăluit istoria materialelor de construcții navale care au permis Companiei Neerlandeze a Indiilor de Est (VOC) să aibă, pentru prima dată, un avans în fața celorlalte companii maritime europene rivale.

Construită la Amsterdam în anii 1626-1628 și naufragiată chiar în prima sa călătorie, în iunie 1629, în Morning Reef din largul insulei Beacon (Arhipelagul Houtman Abrolhos), Batavia reprezintă un exemplu al construcțiilor navale ale VOC. La această concluzie s-a ajuns după un studiu condus de Wendy van Duivenvoorde, arheolog și profesor asociat la Universitatea Flinders.

„Utilizarea gaterelor eoliene era o obișnuință în Republica Olandeză spre mijlocul secolului al XVII-lea, permițând olandezilor să producă un număr fără precedent de nave oceanice pentru călătorii pe distanțe lungi și comerț interregional în Asia. Dar cum au organizat o activitate de construcții navale atât de intensă? Cu siguranță, Republica Olandeză și hinterlandul său nu aveau resurse interne”, a spus Wendy van Duivenvoorde.

Cercetarea dendrologică a lemnului de la coca Bataviei a oferit informații importante despre construcțiile navale olandeze de la începutul secolului al XVII-lea, potrivit studiului publicat în jurnalul PLOS ONE.

Lemnul, secretul dominației maritime olandeze

În secolul al XVII-lea, Compania Neerlandeză a Indiilor de Est a înregistrat un avans considerabil, devenind prima întreprindere comercială multinațională și determinând ascensiunea pieței de valori și a capitalismului modern. Pe parcursul acestui secol, pe șantierele navale VOC din Republica Olandeză au fost construite 706 de nave, dintre care 75 au naufragiat și 23 au fost capturate de forțele inamice sau de pirați.

Cu toate acestea, se știe foarte puțin despre materialele lemnoase care le-au permis să-și construiască vasele oceanice și să instituie dominația maritimă olandeză în comerțul internațional împotriva rivalilor din Franța, Portugalia și Europa continentală.

Stejarul a fost materialul preferat pentru construcțiile navale în nordul și vestul Europei, iar națiunile maritime s-au străduit să aibă provizii suficiente pentru a-și satisface nevoile și pentru a-și susține flotele în continuă creștere. Rezultatele noastre demonstrează că VOC a făcut față cu succes deficitului de lemn de la începutul secolului al XVII-lea, prin diversificarea surselor”, a explicat Marta Domínguez Delmás, cercetătoare la Universitatea din Amsterdam, care s-a implicat în acest proiect, potrivit Heritage Daily.

Comerț intens cu lemnul din Europa de Nord

Din fericire, rămășițele corabiei Batavia au fost ridicate în anii 1970 și expuse la Muzeul Epavelor din Australia de Vest din Fremantle.

Acest lucru a permis arheologilor și dendrocronologilor de la Universitatea Flinders, Universitatea din Amsterdam și Universitatea din Copenhaga să cerceteze cu atenție lemnul carenei.

„Preferința pentru anumite produse din lemn din regiuni selectate demonstrează că alegerea lemnului a fost departe de a fi arbitrară. Rezultatele noastre ilustrează varietatea furnizorilor de cherestea pentru șantierul naval VOC din Amsterdam, în anii 1620, și demonstrează o atentă selecție a lemnului, precum și măiestria constructorilor”, au afirmat autorii studiului despre dominația maritimă olandeză din secolul al XVII-lea, concluzionând că a existat un comerț intens cu lemnul din Europa de Nord către Republica Olandeză.

Vă recomandăm să citiți și:

O epavă din secolul XVII descoperită în Marea Baltică

Excavația unei nave a Companiei Indiilor de Est a scos la iveală o mulțime de artefacte

În căutarea comorilor scufundate

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, are unghiile tăiate. Păi cine poate să aibă unghiile tăiate? Un terorist”
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, ...
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa
Cum este viața în cel mai rece oraș din lume? Mâncarea îngheață în câteva secunde!
Cum este viața în cel mai rece oraș din lume? Mâncarea îngheață în câteva secunde!
Universul invizibil dezvăluie noi indicii despre materia întunecată
Universul invizibil dezvăluie noi indicii despre materia întunecată
Vieți marcate de lepră: conducători, poeți și un gest rar de devoțiune
Vieți marcate de lepră: conducători, poeți și un gest rar de devoțiune
De ce ni se pare că luna decembrie „vine mai devreme” în fiecare an?
De ce ni se pare că luna decembrie „vine mai devreme” în fiecare an?
Ligrul: întâlnirea rară dintre regele leu și tigru
Ligrul: întâlnirea rară dintre regele leu și tigru
Cine a fost Cleopatra dincolo de mitul seducției? O regină cultivată, o jucătoare politică redutabilă și o figură istorică mult mai complexă decât legenda
Cine a fost Cleopatra dincolo de mitul seducției? O regină cultivată, o jucătoare politică redutabilă și o figură ...