Home » Istorie » O explozie cosmică ar fi dus la dispariția unei culturi importante în urmă cu 1.500 de ani

Publicat: 06.02.2022

Cu mai bine de 1.500 de ani în urmă, o cultură vastă cunoscută sub numele de tradiția Hopewell (sau cultura Hopewell) se întindea în estul Statelor Unite de astăzi. Pentru mult timp s-a crezut că războiul sau schimbările climatice au dus la dispariția ei, însă în prezent este propus scenariul dispariției cauzate de o explozie cosmică a unei comete.

Cercetătorii din 11 situri arheologice Hopewell diferite din trei state au găsit concentrații neobișnuite de iridiu și platină în săpăturile lor, semne revelatoare ale fragmentelor de meteorit. Între timp, un strat de cărbune din sediment sugerează o perioadă intensă de căldură mare, scrie Science Alert.

Ipoteza este că resturile de la o cometă aflată în trecere ar fi putut cădea aproape de comunitățile Ohio Hopewell, provocând o explozie care ar fi putut avea efecte profunde și potențial devastatoare asupra mediului local.

Această explozie cosmică a lăsat numeroase indicii pe Pământ

Semnele că oamenii au colectat fragmente de meteorit și le-au încorporat în bijuteriile și instrumentele lor, împreună cu indiciile de calamitate din folclorul local, sugerează că a existat cu siguranță un eveniment semnificativ, unul despre care cercetătorii sugerează că ar fi putut contribui la o tulburare semnificativă în sfera socială.

Însă există și alte indicii: Hopewell a construit o movilă în formă de cometă în apropierea epicentrului regiunii ploilor de meteoriți, care se numește astăzi Milford Earthworks. În plus, printre triburile descendente se mai vorbește și astăzi despre o calamitate din trecut.

„Oamenii Miami povestesc despre un șarpe cu coarne care a zburat pe cer și a aruncat pietre pe pământ înainte de a se prăbuși în râu. Când vezi o cometă trecând prin aer, arată ca un șarpe mare”, spune antropologul Kenneth Tankersley, de la Universitatea Cincinnati din Ohio.

„O zi în care Soarele a căzut din cer”

„Shawnee se referă la o panteră a cerului care avea puterea de a dărâma pădurile. Ottawa vorbesc despre o zi în care Soarele a căzut din cer. Și când o cometă lovește termosfera, aceasta explodează ca o bombă nucleară”, spune Tankersley.

Micrometeoriții lăsați în urmă de astfel de evenimente pot dezvălui o amprentă chimică, spun cercetătorii.

explozie cosmică
Foto: Michael Miller/ University of Cincinnati

O explozie cosmică precum cea de asteroid și de cometă lasă în urmă cantități mari dintr-un element rar, cunoscut sub numele de platină”, spune Tankersley.

„Problema este că platina apare și în erupțiile vulcanice. Așa că căutăm și un alt element rar găsit în evenimente non-terestre precum craterele de impact cu meteoriți: iridiu. Și am găsit atât mult ​​iridiu, cât și multă platină”, explică antropologul.

Explozia cosmică ar fi declanșat incendii de proporție

Echipa a folosit tehnici, printre care microscopia electronică cu scanare și spectrometria cu dispersie de energie, pentru a identifica elementele din sedimentul pe care l-au colectat. Fragmentele de meteorit au avut concentrații neobișnuit de mari în comparație cu alte locații și timpuri.

Totodată, materialul a fost datat și prin radiocarbon și datare tipologică. Cercetătorii estimează că evenimentul a avut loc între anii 252 și 383 d.Hr. Înregistrările istorice arată că 69 de comete din apropierea Pământului au fost documentate în aceeași perioadă de timp.

Această explozie cosmică ar fi declanșat incendii pe o suprafață de aproximativ 23.828 de kilometri pătrați, sugerează acest ultim studiu.

Polenul, de asemenea, nu este de ignorat

Sunt planificate studii ulterioare pentru a înțelege mai bine modul în care ploaia de meteoriți ar fi putut afecta o zonă atât de răspândită. Peisajul botanic al vremii poate fi analizat prin observarea atentă a polenului prins în sedimente, de exemplu.

Cu toate acestea, oamenii de știință recunosc că există încă o mulțime de întrebări care rămân fără răspuns: nu este prea ușor să cercetezi ceva ce s-a întâmplat cu 1.500 de ani în urmă. Mai sunt multe lucruri de explorat în aceste locații specifice în această perioadă de timp.

„Este greu de știut cu exactitate ce s-a întâmplat. Avem doar câteva indicii, dar multe semne de întrebare. Dar avem această zonă cu căldură mare care ar fi fost catastrofală pentru oamenii de acolo și chiar de mai departe”, spune paleoecologistul David Lentz, de la Universitatea din Cincinnati.

Cercetarea a fost publicată în Scientific Reports.

Tradiție sau necesitate? Indigenii din Peru înfigeau oasele morților în țepușe

Oamenii preistorici erau mai organizați decât ne-am fi așteptat. Ce arată un nou studiu?

Un arheolog amator a descoperit un câmp de luptă roman