Home » Știință » Un meteorit de pe Marte conține molecule organice, însă acestea nu sunt dovezi ale vieții

Sursa foto: NASA/Wikimedia/Domeniu Public
Publicat: 16.01.2022

Moleculele organice găsite într-un meteorit de pe Marte care s-a prăbușit pe Pământ nu sunt semne de viață, ci s-au format în reacții chimice între apa și roca de pe Planeta Roșie în urmă cu aproximativ 4 miliarde de ani, arată un nou studiu.

Aceste descoperiri ar putea oferi noi informații despre originea elementelor fundamentale ale vieții de pe Pământul timpuriu, adaugă cercetătorii.

Moleculele organice includ, în general, orice compus cu carbon și pot avea și oxigen, azot, sulf și alte elemente. Compușii organici sunt adesea asociați cu viața, dar pot apărea și în urma activității „abiotice” sau non-biologice.

Cercetările anterioare au detectat numeroase substanțe chimice organice în rocile de pe Marte, printre care metan, în atmosfera lui Marte. Cu toate acestea, originile acestor substanțe s-au dovedit a fi controversate.

Încă un meteorit de pe Marte care nu conține urme de viață

În noul studiu, cercetătorii și-au concentrat atenția asupra meteoritului Allan Hills 84001, cunoscut și sub numele de ALH 84001. Roca a fost descoperită în Antarctica în 1984, iar cercetările ulterioare au arătat că un impact cosmic a aruncat-o de pe Planeta Roșie cu aproximativ 17 milioane de ani în urmă. Roca a ajuns pe Pământ cu aproximativ 13.000 de ani în urmă.

„ALH 84001 este una dintre cele mai studiate roci, dacă nu cea mai studiată rocă pe care o avem”, a declarat Andrew Steele, astrobiolog și om de știință de la Carnegie Institution for Science din Washington, DC.

„Să găsești ceva nou în meteoritul care a deschis ușa pentru înțelegerea observațiilor făcute de-a lungul multor ani a fost ceva foarte frumos”, a spus Steele.

De ani de zile, oamenii de știință s-au contrazis asupra modului în care s-au format compușii organici din ALH 84001. Posibilele explicații au inclus factori abiotici, cum ar fi activitatea vulcanică sau impactul cosmic, precum și viața antică pe Marte sau contaminarea de pe planeta noastră după căderea meteoritului pe Pământ.

Meteoritul conține așa-numitele fosile false

Pentru a ajuta la rezolvarea acestui mister, cercetătorii au analizat minerale minuscule din acest meteorit. Astfel, savanții au descoperit că substanțele organice din meteorit au fost asociați cu minerale asemănătoare serpentinului. Serpentinul este un mineral de culoare verde închis, uneori pestriț sau cu pete precum pielea unui șarpe, care este asociat cu medii care au fost cândva umede.

Aceste descoperiri sugerează că substanțele chimice organice din ALH 84001 s-ar fi putut forma în urma interacțiunilor apă-rocă similare cu cele observate pe Pământ, potrivit Space.com.

Un proces numit serpentinizare are loc atunci când rocile vulcanice bogate în fier sau magneziu interacționează chimic cu apa aflată în circulație, schimbându-le natura minerală și producând hidrogen. Cealaltă interacțiune, numită carbonatare, implică reacția rocilor cu apă ușor acidă care conține dioxid de carbon dizolvat pentru a forma minerale carbonatate.

Nu este prima dată când meteoritul ALH 84001 îi nedumerește pe oamenii de știință

Cercetătorii au sugerat că, de fapt, compușii organici din ALH 84001 s-au format atunci când roca vulcanică a interacționat cu fluide sărate la începuturile lui Marte. Descoperirile ar putea dezvăluie noi detalii nu doar despre cât de bine ar fi putut Marte susține sau ar putea încă susține viața, ci și despre alte aspecte marțiene.

Per total, cercetările sugerează „cum au fost produse unele elemente fundamentale ale vieții pe Pământul timpuriu și modul în care sunt create în altă regiuni ale Sistemului Solar”, cum ar fi satelitul Enceladus al lui Saturn, a mai spus Steele.

Aceasta nu este prima dată când meteoritul ALH 84001 îi nedumerește pe oamenii de știință în căutarea originilor vieții. Anterior, cercetătorii se întrebau dacă ALH 84001 a inclus sau nu fosile de microbi de pe Marte. Multe cercetări sugerează acum că factorii abiotici ar putea ajuta la explicarea acestor fosile aparente.

„Cred că dezbaterea asupra acestui meteorit a polarizat comunitatea cu mulți ani în urmă, dar cred că o mare parte din această polarizare s-a diminuat de-a lungul anilor. Sper ca această lucrare să stârnească din nou dezbaterile într-un mod pozitiv”, a spus Steele.

Ce se întâmplă dacă extratereștrii ajung pe Pământ? Răspunsul autorului romanului „Problema celor trei corpuri”