Home » Istorie » O epavă rară, descoperită de arheologii germani. Ce transporta nava atunci când s-a scufundat?

O epavă rară, descoperită de arheologii germani. Ce transporta nava atunci când s-a scufundat?

Credit foto: Scafandrul științific Christian Howe
Publicat: 13.08.2022

Arheologii marini din nordul Germaniei au descoperit epava unui cargobot, veche de 400 de ani, care încă mai conține încărcătura pe care o transporta în urmă cu mai multe secole.

Cargobotul, o descoperire rară, datează din perioada Hanseatică, atunci când un grup de bresle din Europa de Nord domina Mările Baltică și Nordică între secolele XIII și XVII. Lemnul se degradează rapid în mediul subacvatic din această regiune, astfel că puține epave din această perioadă au fost descoperite până acum. Însă, arheologii cred că epava a rezistat sub valuri pentru că a fost rapid învăluită și protejată de un strat de nămol fin adus acolo de râul Trave, care duce spre orașul Lübeck.

Rămășițele navei au fost găsite inițial în 2020 în timpul unor cercetări cu sonar efectuate de autoritățile canalului navigabil Trave. Vasul se află la 11 metri adâncime, undeva între Lübeck și portul Travemünde, potrivit Live Science.

Ce transporta cargobotul atunci când s-a scufundat?

Epava are o lungime de aproximativ 25 metri și ar fi fost o galiotă, un tip de cargobot folosit adesea în perioada Ligii Hanseatice, a explicat Fritz Jürgens, arheologul care a coordonat proiectul și director adjunct al departamentului de arheologie medievală și postmedievală la Universitatea Kiel din Germania. La acea vreme, orașele și breslele din nordul Germaniei (dar și din alte regiuni ale Europei) au format un bloc (Hansa) care a dominat comerțul prin Mările Baltică și Nordică.

În jur de 150 de butoaie din lemn au fost găsite aproape intacte în apropierea epavei, ceea ce indică faptul că nava transporta o încărcătură de var nestins atunci când s-a scufundat în secolul XVII. Varul nestins (sau ars) este produs prin arderea de calcar și este un ingredient crucial în zidărie.

„Sursa ar fi fost Scandinavia, chiar în centrul Suediei sau nordul Danemarcei”, a explicat Jürgens. „Știm că această încărcătură a provenit de acolo, cel mai probabil cu destinația Lübeck, pentru că nordul Germaniei nu are surse importante de calcar”, a adăugat cercetătorul.

Epava este remarcabilă

Lübeck era cunoscut pentru construcțiile navale în perioada Ligii Hanseatice, astfel că este posibil ca nava să fi fost construită chiar acolo. Însă, astfel de vase erau comune în regiune atunci când cargobotul s-a scufundat în Trave. Ar fi putut fi construită altundeva în Europa, a precizat Manfred Schneider, director al departamentului de arheologie din Lübeck și coordonator al proiectului care a salvat nava.

Epava este remarcabilă datorită stării de conservare, nefiind infestată de viermi și alte organisme marine, dar și pentru încărcătura sa incredibilă.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Cea mai mare adâncime la care a fost descoperită vreodată o epavă. Imagini cu distrugătorul american „Sammy B”

Ce s-a întâmplat în „croaziera morții” care a recuperat cadavrele de pe epava Titanicului?

Epava uneia dintre cele mai faimoase nave ale secolului XVII a fost găsită

Epava navei Endurance a legendarului explorator Sir Ernest Shackleton a fost găsită

Ioana Scholler
Ioana Scholler
Ioana s-a alăturat echipei DESCOPERĂ.ro în 2020, fiind atrasă de subiecte ce țin de știință, istorie și natură. Ioana și-a finalizat studiile de licență în Manchester, Marea Britanie, acolo unde a studiat Jurnalism Multimedia, și studiile de masterat în Media, Comunicare Publică și ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase