Home » Istorie » Unele dintre cele mai vechi semne de viață de pe Pământ, descoperite în Australia

Publicat: 23.11.2022

Rocile stratificate din Australia de Vest sunt unele dintre cele mai timpurii semne de viață cunoscute pe Pământ, potrivit unui nou studiu. Fosilele în cauză se numesc stromatolite, roci stratificate care sunt formate de excrețiile microbilor fotosintetici.

Cele mai vechi stromatolite au fost create de organisme vii și datează din urmă cu 3,43 miliarde de ani, dar există și specimene mai vechi. În Formațiunea Dresser din Australia de Vest au fost descoperite stromatolite care datează de din urmă cu 3,48 miliarde de ani, potrivit Live Science.

Cu toate acestea, miliardele de ani au șters urmele materiei organice din stromatolitele mai vechi. Asta a ridicat semne de întrebare cu privire la modul acestora de formare – dacă au fost într-adevăr formate de microbi sau dacă ar fi fost create prin alte procese geologice.

Rocile stratificate, considerate o formă de viață străveche

Paleontologul Keyron Hickman-Lewis, de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, cel care a coordonat cercetarea, a explicat că echipa a identificat în stratele rocilor analizate anumite microstructuri – indicii ale originii biologice a rocilor.

„Am reușit să găsim anumite microstructuri specifice în anumite strate ale acestor roci, care indică puternic procesele biologice”, a declarat Keyron Hickman-Lewis.

Tehnicile folosite pentru a studia stromatolitele din Australia de Vest ar putea fi utile pentru a căuta viață pe Marte, a adăugat Hickman-Lewis, mai ales dacă eșantioanele marțiene pot fi returnate pe Pământ.

Descoperirile ar putea avea implicații pentru căutarea vieții pe Marte

Stromatolitele din Formațiunea Dresser sunt încrustate în oxid de fier provenit din reacția fierului cu oxigenul din atmosferă. Suprafața planetei Marte este oxidată în mod similar – de unde și culoarea portocalie-ruginie – dar rocile sale ar putea conține structuri similare lăsate în urmă de viața marțiană antică, a spus paleontologul Hickman-Lewis.

Hickman-Lewis și echipa sa au examinat stromatolitele din Australia de Vest, descoperite pentru prima dată în anul 2000 de către coautorul studiului, Frances Westall, de la Centrul Național pentru Cercetare Științifică (CNRS) din Franța. Cercetătorii au folosit o varietate de tehnici de imagistică 2D și 3D de înaltă rezoluție pentru a privi în stratele stromatolitului la scară fină.

Ceea ce au văzut a sugerat o creștere biologică dezordonată în toată splendoarea ei. Cercetătorii au observat strate inegale, inclusiv mici forme de domuri care indică fotosinteza, deoarece microbii cu cel mai mare acces la Soare vor crește mai viguros decât cei care nu se află la fel de sus în structură. De asemenea, ei au văzut structuri columnare care sunt tipice stromatolitelor moderne, regăsite în câteva locații de pe Pământ.

Care sunt rocile catalogate drept cele mai vechi forme de viață de pe Pământ?

Dovezile că stromatolitele din Formațiunea Dresser sunt semne de viață străveche nu înseamnă că acestea sunt cele mai vechi forme de viață de pe planetă. Această (posibilă) onoare ar putea reveni stromatolitelor descoperite în roci vechi de 3,7 miliarde de ani în Groenlanda sau, eventual, microfosilelor din Canada, care ar putea avea o vechime de până la 4,29 miliarde de ani.

Cu toate acestea, este foarte dificil de stabilit distincția între viața biologică și procesele non-organice în aceste roci foarte vechi, astfel încât aceste descoperiri și altele, dintr-un interval de timp similar, sunt controversate.

Oamenii de știință ar trebui „să considere unele dintre analizele de aici ca fiind o probă a analizelor pe care va trebui să le facem peste aproximativ un deceniu, atunci când vom avea mostre de pe Marte”, a subliniat Hickman-Lewis.

Cât de vechi sunt rocile din Parcul Yosemite? Analizele care contrazic tot ce credeam