Home » Istorie » Crocodilul care a trăit în același timp cu dinozaurii, descoperit de cercetători

Publicat: 04.01.2023

Cercetătorii de la Universitatea din São Paulo, din Brazilia, au descoperit crocodilul care a coexistat cu dinozaurii.

Crocodilul care a coexistat cu dinozaurii era uriaș și a trăit cu între 72 și 66 de milioane de ani în urmă în Brazilia de astăzi.

Numit „Titanochampsa iorii”, crocodilul avea o lungime cuprinsă între 3 și 6 metri și avea o mușcătură foarte puternică, potrivit cercetătorilor. Studiul lor a fost publicat în Historical Biology.

Crocodilul care a coexistat cu dinozaurii era imens

Fosila, care este alcătuită în principal dintr-o parte superioară de craniu parțial intactă și din majoritatea părții dreapte a reptilei, a fost descoperită în 1987 în districtul Monte Alto din statul brazilian Sao Paulo. Cu toate acestea, datorită structurii fragmentare a crocodilului, pentru multă vreme s-a crezut că este vorba de un craniu de dinozaur.

Datorită studiilor ulterioare, craniul a fost recunoscut drept „craniu crocodiliform fragmentar”.

Crocodilul din Jurasic aparține cel mai probabil grupului Neosuchia, care conține, de asemenea, toți crocodilienii vii de astăzi și rudele lor fosile cele mai apropiate, notează Interesting Engineering.

„Atât dimensiunea mare a lui Titanochampsa iorii, cât și mușcătura sa puternică dedusă sunt compatibile cu un stil de viață amfibian, cu comportamentul de ambuscadă, așa cum se observă la majoritatea crocodililor din zilele noastre și potrivește afinitatea sa posibilă cu Eusuchia”, au scris oamenii de știință în studiu.

„Există semnale evidente de abraziune pe suprafața craniiului, dar ornamentația poate fi încă observată, în principal pe scuamos, pe colțul lateral al craniului”, au mai menționat ei în studiu.

Descoperirea ne ajută să înțelegem evoluția crocodililor

Pe lângă toate descoperirile făcute de cercetători, în lucrare se spune că noua specie de crocodil definită avea gropi distanțate și șanțuri puțin adânci în craniu.

„Nu în ultimul rând, dimensiunea mare estimată pentru specimen, variind de la 2,98 la 5,88 metri, cuplată cu posibila sa afinitate neosuchiană, sugerează un posibil comportament semiacvatic”, au scris cercetătorii în studiu.

Titanochampsa iorii contribuie la o mai bună înțelegere a aspectelor evolutive ale crocodililor și a motivului pentru care Neosuchia (toți crocodilienii moderni existenți și rudele lor fosile cele mai apropiate) a avut succes, în timp ce marea majoritate a crocodiliformelor au dispărut la sfârșitul perioadei Cretacice”, a spus Thiago Fachini, paleontolog și coautor al studiului.

Top 10 descoperiri arheologice din 2022