Ce a fost Drumul Mătăsii și de ce a fost atât de important?

18 03. 2023, 19:00

Cu secole înainte de apariția navelor de marfă și a telecomunicațiilor, colțurile îndepărtate ale Eurasiei erau legate printr-o rețea de rute comerciale cunoscută sub numele de Drumul Mătăsii. Rețeaua a funcționat timp de aproximativ 1.500 de ani, din secolul al II-lea î.Hr. până la mijlocul secolului al XV-lea d.Hr. și a devenit o forță extrem de influentă în lumea modernă. 

Potrivit UNESCO, numele provine de la textilele luxoase, țesute din fibrele proteice ale viermilor de mătase. Procesul a fost inițiat în China în jurul anilor 2.700 î.Hr.

Mătasea a fost un secret bine păzit timp de mii de ani, China chiar condamnând la moarte persoanele care dezvăluiau unui străin cum se fac produsele din mătase. Cu toate acestea, secretele lor au început să se răspândească, iar cunoștințele despre producția de mătase au ajuns în India și în Japonia, potrivit IFL Science.

Cum a început Drumul Mătăsii?

Bazele inițiale ale Drumului Mătăsii au fost puse odată cu expansiunea dinastiei Han a Chinei în Asia Centrală, în secolul al II-lea î.Hr. cest lucru a determinat China să trimită un emisar în această parte neexplorată și „neîmblânzită” a lumii ca să obțină informații și ca să găsească potențiali parteneri comerciali și aliați. Persoana însărcinată cu această misiune a fost generalul Zhang Qian, care este uneori considerat „pionierul Drumului Mătăsii”.

Tot în această perioadă, în secolul I î.Hr., Imperiul Roman devenea o superputee globală care, din întâmplare, avea un gust deosebit pentru mătase, considerând-o un accesoriu „exotic” indispensabil.

Unde era Drumul Mătăsii?

Drumul Mătăsii era format din numeroase rute care porneau din Asia de Est, traversau subcontinentul indian, Asia Centrală, Orientul Mijlociu, Africa de Est și se termina în Europa. Numeroasele trasee au avut rute uțor diferite, dar întregul drum s-a extins aproximativ 6.400 de kilometri.

Acest lucru a inclus unele terenuri dificile, care au fost anterior evitate de călători și comercianți, cum ar fi Deșertul Gobi și Munții Pamir. Promisiunea îmbogățirii a schimbat această situație, iar ruta a început să atragă numeroși intermediari și oportuniști. Ceea ce a urmat a fost nașterea unui lanț de mici așezări și posturi comericale de-a lungul drumului.

Ce comercializau oamenii de-a lungul Drumului Mătăsii?

Mătasea a dat naștere rutelor comericale, dar Asia de Est era, de asemenea, dornică să expedieze și alte bunuri de calitate, cum ar fi ceaiul, vopselele, parfumurile, condimentele și porțelanul. De asemenea, Europa era cunoscută pentru exportul de mărfuri către Asia, inclusiv opere de artă, miere, vin, piei de animale, blănuri și metale prețioase.

Se poate spune că cele mai importante bunuri exportate din China erau hârtia și praful de pușcă. În timp ce hârtia avea potențialul de schimba modul în care erau răspândite informațiile, praful de pușcă avea să revoluționeze războiul.

Totuși, nu a fost vorba doar despre vinuri fine și haine frumoase. Oamenii de știință au găsit dovezi că infecțiile parazitare, cum ar fi virusul hepatic chinezesc (Clonorchis sinensis), au fost, de asemenea, răspândite pe Drumul Mătăsii, printre oamenii din Eurasia.

Rutele comerciale ar fi putut să joace un rol și în răspândirea ciumei negre în ani 1.300, ajutând agentul patogen să se deplaseze din Asia Centrală spre Europa, culminând cu moartea a 75 până la 200 de milioane de oameni.

De ce era considerat Drumul Mătăsii atât de important?

Ideile, cultura și oamenii se împrăștiau înainte și înapoi pe Drumul Mătăsii. Pentru prima dată, oamenii din Eurasia se expuneau la o multitudine de idei și religii noi. Budismul s-a răspândit din India în China, în timp ce Creștinismul și Islamismul au înflorit în Eurasia.

Unul dintre cei mai cunoscuți europeni care a călătorit pe Drumul Mătăsii a fost Marco Polo (1254-1324), un negustor venețian, care și-a documentat călătoriile prin Orientul Mijlociu, Asia Centrală și China. Deși el nu a fost prima persoană din Europa care a vizitat această parte a lumii, scrierile sale sunt considerate una dintre cele mai timpurii perspective asupra culturii din Asia de Est.

Drumul Mătăsii a continuat să prospere până în Evul Mediu, supraviețuind chiar și unei întreruperi a activității în perioada ciumei negre și a cuceririlor mongole din secolul al XIV-lea d.Hr.

„Noul Drum al Mătăsii”, o infrastructură din prezent

Până în secolul al XV-lea d.Hr., Drumul Mătăsii și-a găsit sfârșitul. Imperiul Otoman a câștigat putere și a reușit să blocheze coridorul dintre Europa și Asia, marcând în mod esențial sfârșitul comerțului înfloritor de pe continent.

Între timp, imperiile Europei își intensificau eforturile prin ceea ce cunoaștem ca reprezentând perioada marilor descoperiri. Noi cunoștințe și tehnologii le-au permis europenilor să ajungă în India, China și nu numai, fără să mai fie nevoie de Drumul Mătăsii.

Zilele de glorie ale Drumului Mătăsii se încheiaseră, dar moștenirea sa a fost, fără îndoială, profundă. Chiar și astăzi, acesta continuă să inspire cultura și geopolitica. China lucrează în prezent la așa-numita „Inițiativă Belt and Road”, prin care urmărește să creeze o infrastructură care va permite un comerț mai facil între China, restul Asiei, Europa și Africa. Având în vedere ambiția vastă a acestui proiect și potențialul său de a modela lumea, a fost numit „Noul Drum al Mătăsii”.

Vă mai recomandăm și: 

Mayașii au construit „primul sistem de super-autostrăzi din lume”

Amerigo Vespucci, cel mai mare navigator al tuturor timpurilor

Podul terestru Bering s-a format mai târziu decât se știa, în timpul ultimei ere glaciare

7 dintre cele mai periculoase drumuri din lume