Home » Istorie » Trilobiții aveau un al treilea ochi ascuns, arată noi fosile

Trilobiții aveau un al treilea ochi ascuns, arată noi fosile

Foto: Moussa Direct Ltd./Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
Publicat: 25.03.2023

Un grup de artropode marine dispărute, trilobiții aveau un al treilea ochi ascuns și, uneori, un al patrulea sau chiar al cincilea ochi, arată un nou studiu.

Paleontologii știau că, la fel ca alte artropode, precum insectele și păianjenii, aceste creaturi marine preistorice cu cochilie tare aveau o pereche de ochi compuși, cu care vedeau mediul în care trăiau, în era paleozoică (cu între 541 de milioane și 252 de milioane de ani în urmă).

Dar oamenii de știință au descoperit recent că trilobiții aveau un al treilea ochi în mijlocul frunții, o caracteristică comună la artropodele de astăzi.

Un studiu despre descoperire a fost publicat în jurnalul Scientific Reports.

Trilobiții aveau un al treilea ochi în frunte

Înainte, oamenii de știință credeau că al treilea ochi „a fost o caracteristică a stadiului larvar al animalelor” care indica acel moment al vieții. Acești ochi au fost „situați sub un strat transparent al carapacei (cochiliei), care a devenit opac în timpul procesului de fosilizare”, ceea ce înseamnă că al treilea ochi a fost ascuns în esență în fosilele antice, au spus cercetătorii într-un comunicat.

Atunci când cercetătorii au examinat un exemplar de Aulacopleura koninckii căruia îi lipsea o parte din cap, au găsit trei „pete întunecate, discrete și mici, ovale, de aceeași dimensiune în partea din față a capului”, potrivit comunicatului.

„Acest aspect clar și regulat distinge această structură de formațiunile aleatorii produse prin degradare sau fosilizare și corespunde relicvelor așteptate ale ochilor mediani simpli, echipați cu un strat de pigment”, spune Brigitte Schoenemann, autoare principală a studiului și profesoară la Institutul de Zoologie al Universității din Köln (Germania).

„Chiar dacă este o singură descoperire, susține ipoteza că trilobiții aveau inițial ochi mediani”, a completat ea.

Câți ochi puteau avea de fapt aceste creaturi?

În diferite momente ale evoluției lor, trilobiții au avut probabil de la unul la mai mulți ochi mediani. De exemplu, cercetătorii au descoperit că trilobitul Cyclopyge sibilla avea trei ochi mediani echipați cu cristaline similare cu cele ale ochilor umani; Cindarella eucalla avea patru.

În zilele noastre, majoritatea insectelor și crustaceelor moderne au trei ochi mediani, potrivit comunicatului.

„Acum avem un instrument important pentru a determina poziția trilobiților în arborele evolutiv”, au scris autorii studiului, citați de Live Science.

Povestea craniilor de cristal ale aztecilor. Artefacte adevărate sau doar falsuri ieftine?

O măcelărie antică dezvăluie că strămoșilor noștri le plăcea carnea de hipopotam